Raz – dwa – trzy... LICZYSZ TY!
Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników – III edycja
realizowany dzięki dotacji Narodowego Banku Polskiego
W lutym br. Miejska Biblioteka Publiczna w Gorlicach po raz trzeci otrzymała dotację z Narodowego Banku Polskiego na realizację
projektu zatytułowanego "Raz-dwa-trzy... Liczysz Ty! Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników". To już trzecia edycja!
Projekt został zmodyfikowany, włączyliśmy do niego nowe technologie, co wynikło z nabytych doświadczeń, ale idea edukacji
ekonomicznej najmłodszych czytelników i zaproponowane metody pedagogiki alternatywnej oraz pedagogiki zabawy pozostają niezmienne.
W realizacji projektu uczestniczy 79 dzieci z II klas szkół podstawowych z miejscowości powiatu gorlickiego:
Biecz, Dominikowice, Klęczany i Kryg.
Zajęcia rozpoczęły się w lutym i potrwają do czerwca. Wtedy planujemy ostatnie spotkanie w postaci konkursu podsumowującego
poziom zdobytej wiedzy.
Skrócony harmonogram:
1. Spotkanie uczestników projektu. Zapoznanie się z pojęciami: ekonomia, biznesplan, bank, giełda etc.
Zabawa w samodzielne szukanie związków ekonomii z życiem codziennym.
2. Mały biznesplan. Nauka planowego korzystania z kieszonkowego.
3. Reklama – piękne kłamstwo. Nauka umiejętnego wyboru.
4. Poranek na giełdzie – inwestujemy swoje pieniądze – zabawy maklerskie.
5. Czy warto oszczędzać? Pojęcia : oszczędzanie i jego formy (w tym SKO), konto osobiste, bankomat, lokata, fundusze inwestycyjne etc.
6. Spotkanie uczestników projektu. Zgaduj-zgadula o tytuł Małego mistrza ekonomii sondująca poziom zdobytej wiedzy.
Kierownik projektu:
mgr Urszula Karasińska, starszy kustosz, pracownik filii Biblioteka Naukowo-Techniczna.
Tel 0-18 352-85-65
e-mail: bnt@mbpgorlice.info
W lutym 2009 roku rozpoczęliśmy trzecia edycję projektu edukacji ekonomicznej adresowanego do najmłodszych czytelników (6-10 letnich).
Projekt jest współfinansowany przez Narodowy Bank Polski.

SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE
Projekt "Raz – dwa – trzy...LICZYSZ TY ! Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników" realizowany był od 20.02.2009 r. do 31.07.2009 r.
Zajęcia odbywały się co miesiąc z każdą klasą oddzielnie. Projekt realizowany był dla uczniów powiatu gorlickiego,
z miejscowości, które nie braly udziału w poprzednich edycjach projektu.
Realizacja projektu po raz trzeci była możliwa dzięki dotacji z Narodowego Banku Polskiego.
W zajęciach uczestniczyły dzieci z wiejskich szkół podstawowych z powiatu gorlickiego:
- Dominikowic – 17 dzieci pod opieką p. Agaty Wszołek
- Klęczan – 19 dzieci pod opieką p. Teresy Gizary
- Krygu – 15 dzieci pod opieką p. Urszuli Cygan
- Biecza – 28 dzieci pod opieką p. Marty Wojtaszuk
Na pierwszych zajęciach uczniowie poznali podstawowe pojęcia ekonomiczne i samodzielnie znajdowali związki życia codziennego z ekonomią.
Drugie uczyły planowego korzystania z kieszonkowego poprzez zabawę w tworzenie małego biznes planu oraz zajęć w restauracji "Pod Głodnym Azorkiem".
Trzecie zajęcia pozwoliły uczniom na zrozumienie mechanizmu reklam i naukę umiejętnego wyboru towarów . Następne dotyczyły giełdy papierów wartościowych.
Uczniowie bawili się w maklerów, poznali historię powstania giełd i pojęć z nią związanych . Sposoby i możliwości lokowania pieniędzy były przedmiotem piątych zajęć.
Uczniowie poznali pojęcie odsetek, lokat, funduszów inwestycyjnych oraz bawili się w inwestowanie i lokowanie swoich oszczędności.
Ostatnie zajęcia sprawdzały poziom zdobytej wiedzy poprzez konkurs o tytuł "Małego arcy-mistrza ekonomii". Wszyscy uczniowie otrzymali zdjęcia grupowe, dyplomy i nagrody.
Zwycięzcy konkursu dodatkowe dyplomy i nagrody. Każda klasa otrzymała płytę ze zdjęciami z półrocznych zajęć a każda szkoła dyplom potwierdzający udział uczniów w projekcie.
Dzięki realizacji projektu "Raz-dwa-trzy...Liczysz Ty ! Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników" Miejska Biblioteka Publiczna
im. Stanisława Gabryela w Gorlicach osiągnęła zamierzone cele, tj. wyedukowała najmłodszych czytelników w zakresie podstaw ekonomii,
zapoznała z księgozbiorem, w tym pozycjami z ekonomii oraz powiększyła zbiory Oddziału dla Dzieci o nowe pozycje z tej dziedziny.
Zdobyta na zajęciach wiedza pozwoli uczniom na racjonalne, przemyślane dysponowanie swoimi zasobami finansowymi, a być może umożliwi
nawet podpowiedzi rodzicom, w jaki sposób i gdzie lokować oszczędności. Część uczniów zapowiedziała już na zajęciach, że gdy tylko osiągną odpowiedni wiek tj. 13 lat,
będą chcieli posiadać własne rachunki i karty bankomatowe.
Trzecia edycja projektu po raz kolejny udowodniła, że ekonomia to nauka, której dzieci mogą się uczyć razem z podstawami liczenia.
To świat dorosłych patrzy z niedowierzaniem, kiedy nasze gorlickie 9-latki odpowiadają z pewnością siebie na pytania co to jest akcja, obligacja,
fundusz inwestycyjny, odsetki czy kto to jest makler.
Zajęcia prowadzone były tak jak w poprzednich latach w formie gier i zabaw, zgodnie z metodami pedagogiki zabawy. Dzięki temu uczniowie szybko przyswajali
i zapamiętywali wiedzę, a na dodatek z niechęcią wracali do "normalnych" zajęć w szkole.
Po analizie ankiet wypełnionych anonimowo przez opiekunów uczniów biorących udział w projekcie i prośbach, by pamiętać o ich szkołach przy organizacji
podobnych zajęć w przyszłości, można powiedzieć, że z pewnością istnieje duże zapotrzebowanie na tego rodzaju wiedzę, której najmłodszy uczeń nie ma możliwości zdobyć w szkole.
Urszula Karasińska
|