Raz – dwa – trzy... LICZYSZ TY!
Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników – II edycja
realizowany dzięki dotacji Narodowego Banku Polskiego
Termin realizacji: listopad 2007 – czerwiec 2008
Opis projektu:
Projekt pomyślany jako ekonomiczne ABC dla czytelników z klas II szk podstawowych, wykorzystujący elementy pedagogiki zabawy,
gier matematycznych, zabaw fundamentalnych oraz metody pedagogiki alternatywnej.
Oparty na współpracy Biblioteki z placówkami oświatowymi powiatu gorlickiego.
Projektowi "patronuje" dwoje wielkich pedagogów XX w. –
Maria Montessori i Celestyn Freinet. Zgodnie z podstawową zasadą szkoły
montessoriańskiej przyświeca nam hasło "pomóż mi zrobić to samodzielnie",
a zgodnie z ideą freinetowską "kształcenie ma być swobodne, naturalne
i ekspresyjne". Koncepcje te uzupełnione są metodami pedagogiki zabawy
propagowanymi w Polsce przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "Klanza".
Cele projektu:
- zapoznanie czytelników z księgozbiorem biblioteki w zakresie ekonomii dla najmłodszych
- gry edukacyjne, zagadki matematyczne, zabawy logiczne etc.;
- rozbudzenie zainteresowania liczeniem nie jako abstrakcyjną czynnością
arytmetyczną, ale w powiązaniu z życiem codziennym (gospodarowanie kieszonkowym,
oszczędzanie, planowanie wydatków, dokonywanie przemyślanych wyborów podczas
zakupów, uczestniczenie w podziale budżetu domowego etc.);
- zwiększenie odpowiedzialności dziecka w zakresie środków finansowych, którymi dysponuje;
- wykreowanie wśród najmłodszych czytelników obrazu biblioteki
jako nowoczesnej instytucji o wszechstronnej ofercie, wykorzystującej
nowoczesne technologie.
Skrócony harmonogram:
- Spotkanie wszystkich uczestników projektu. Zapoznanie się z pojęciami: ekonomia,
biznes plan, bank, giełda etc. Zabawa w szukanie związków ekonomii
z życiem codziennym.
- Mały biznes plan. Nauka planowego korzystania z kieszonkowego.
- Reklama – piękne kłamstwo. Nauka umiejętnego wyboru.
- Idziemy na zakupy. Pojęcia: sklep, supermarket, galeria handlowa,
zakupy, nominał, zapłata, reszta, marża, utarg, zysk etc. Zakupy przez internet –
walory i zagrożenia.
- Poranek na giełdzie – inwestujemy swoje pieniądze – zabawy maklerskie.
- Czy warto oszczędzać? Pojęcia: oszczędzanie i jego formy, konto osobiste,
lokata, procent, karta bankomatowa, karta kredytowa etc.
- Wycieczka do banku.
- Spotkanie wszystkich uczestników projektu. Zgaduj-zgadula o tytuł "Małego mistrza ekonomii" sondująca poziom wiedzy zdobytej w czasie trwania projektu (nagrody dla Mistrzów).
Grupa docelowa: najmłodsi czytelnicy Biblioteki - dzieci z klas drugich
z miejscowości: Kwiatonowice, Libusza, Ropica Polska, Szymbark, Zagórzany.
Kierownik projektu:
mgr Urszula Karasińska, starszy kustosz, pracownik filii Biblioteka Naukowo-Techniczna
tel. 018 352 85 65
e-mail: bibliotekagorlice@interia.pl
SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE
Projekt "Raz, dwa, trzy...Liczysz Ty! Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników" II edycja
realizowany było od 8 listopada 2007 do 31 lipca 2008 roku.
Zajęcia odbywały się co miesiąc z każdą klasą oddzielnie. W pierwszej edycji projektu, realizowanej rok wcześniej,
Biblioteka otrzymała dotację także z Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga.
To pozwoliło nam przygotować ofertę dla dzieci zarówno z miasta Gorlice
(dotacja Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga), jak i z powiatu gorlickiego (dotacja z NBP).
Do realizacji tegorocznej, drugiej edycji pozyskaliśmy dotację tylko z NBP, zatem projekt był realizowany dla dzieci
z powiatu gorlickiego.
W zajęciach uczestniczyły dzieci z wiejskich szkół podstawowych z powiatu gorlickiego:
Tak jak w roku poprzednim, dzięki uczestnictwu w zajęciach dzieci zapoznawały się z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi.
W formach zabawowych i ćwiczeniach uczniowie odkrywali związki ekonomii z życiem codziennym, uczyli się korzystać z kieszonkowego
tworząc mały "biznesplan", dokonywać zakupów i wybierać dobre produkty nie tylko na podstawie reklam. Na kolejnych zajęciach dzieci
poznały pojęcia giełdy papierów wartościowych, akcji, obligacji i bawiły się w maklerów. Sposoby oszczędzania i lokowania swoich pieniędzy
przybliżyła im wizyta w banku.
Dzięki realizacji projektu Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela w Gorlicach osiągnęła zamierzone cele,
tj. zapoznała najmłodszych czytelników z księgozbiorem w zakresie ekonomii oraz powiększyła zbiory Oddziału dla Dzieci o nowe pozycje
z zakresu ekonomii, bankowości i matematyki. Ważnym, osiągniętym celem, obserwowanym już po raz drugi i sygnalizowanym przez nauczycieli,
było rozbudzenie zainteresowania uczniów liczeniem nie jako czynnością arytmetyczną, lecz w powiązaniu z życiem codziennym.
Wiedza zdobyta na zajęciach usamodzielniła uczniów, pozwoliła im podejmować racjonalne decyzje finansowe na miarę ich "dochodów",
czyli kieszonkowego. Ostatnie zajęcia były sprawdzianem przyswojonej wiedzy. Konkurs o tytuł "Małego arcymistrza ekonomii" potwierdził,
że ekonomia jest nauką dostępną również dla najmłodszych. Odpowiedzi dziewięciolatków np. na pytanie co to jest obligacja
czy fundusz inwestycyjny budziły uśmiech zadowolenia u prowadzących, a niedowierzania u osób postronnych, np. pracowników banku,
podczas wycieczki. To są także emocje, jakich już doświadczyliśmy rok wcześniej - świat dorosłych generalnie nadal nie chce uwierzyć,
że podstaw ekonomii można liczyć razem z podstawami liczenia. Było to więc kształcące doświadczenie nie tylko dla uczestników projektu,
ale i bankowców.
Dobrym i sprawdzonym pomysłem okazało się wykorzystywanie do nauki metod pedagogiki zabawy. Ponieważ nauka nie opierała się na
klasycznym modelu lekcyjnym, lecz na nauce w trakcie gier i zabaw, uczniowie szybko przyswajali wiedzę i niechętnie wracali do
"normalnych" zajęć.
Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali dyplomy nadające im tytuły "Małych mistrzów ekonomii" i nagrody, które sprawiły im wielką radość
oraz na pamiątkę płyty ze zdjęciami z zajęć. Dodatkowymi dyplomami zostali wyróżnieni zwycięzcy turnieju – ekonomiczni arcymistrzowie
oraz dzieci, które wygrały konkurs "Moja reklama". Chęć udziału w podobnych zajęciach w przyszłości, zgłoszona przez opiekunów dzieci
uczestniczących w projekcie oraz dyrektorów innych placówek oświatowych w mieście i powiecie, potwierdza duże zapotrzebowanie na tego
rodzaju wiedzę.
Urszula Karasińska
W listopadzie 2007 roku rozpoczęliśmy drugą edycję projektu edukacji ekonomicznej adresowanego
do najmłodszych czytelników (6-10 letnich).
Projekt jest współfinansowany przez Narodowy Bank Polski.

|