Raz – dwa – trzy... LICZYSZ TY!
Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników
Termin realizacji: październik 2006 – lipiec 2007
Opis projektu:
Projekt pomyślany jako ekonomiczne ABC dla najmłodszych
czytelników (6-10 lat), wykorzystujący elementy pedagogiki zabawy,
gier matematycznych, zabaw fundamentalnych oraz metody pedagogiki alternatywnej.
Oparty na współpracy Biblioteki z placówkami oświatowymi powiatu gorlickiego.
Projektowi "patronuje" dwoje wielkich pedagogów XX w. –
Maria Montessori i Celestyn Freinet. Zgodnie z podstawową zasadą szkoły
montessoriańskiej przyświeca nam hasło "pomóż mi zrobić to samodzielnie",
a zgodnie z ideą freinetowską "kształcenie ma być swobodne, naturalne
i ekspresyjne". Koncepcje te uzupełnione są metodami pedagogiki zabawy
propagowanymi w Polsce przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów "Klanza".
Cele projektu:
- zapoznanie czytelników z księgozbiorem biblioteki w zakresie ekonomii dla najmłodszych
- gry edukacyjne, zagadki matematyczne, zabawy logiczne etc.;
- rozbudzenie zainteresowania liczeniem nie jako abstrakcyjną czynnością
arytmetyczną, ale w powiązaniu z życiem codziennym (gospodarowanie kieszonkowym,
oszczędzanie, planowanie wydatków, dokonywanie przemyślanych wyborów podczas
zakupów, uczestniczenie w podziale budżetu domowego etc.);
- zwiększenie odpowiedzialności dziecka w zakresie środków finansowych, którymi dysponuje;
- wykreowanie wśród najmłodszych czytelników obrazu biblioteki
jako nowoczesnej instytucji o wszechstronnej ofercie, wykorzystującej
nowoczesne technologie.
Skrócony harmonogram:
- Spotkanie wszystkich uczestników projektu. Zapoznanie się z pojęciami: ekonomia,
biznes plan, bank, giełda etc. Zabawa w szukanie związków ekonomii
z życiem codziennym.
- Mały biznes plan. Nauka planowego korzystania z kieszonkowego.
- Reklama – piękne kłamstwo. Nauka umiejętnego wyboru.
- Idziemy na zakupy. Pojęcia: sklep, supermarket, galeria handlowa,
zakupy, nominał, zapłata, reszta, marża, utarg, zysk etc. Zakupy przez internet –
walory i zagrożenia.
- Poranek na giełdzie – inwestujemy swoje pieniądze – zabawy maklerskie.
- Czy warto oszczędzać? Pojęcia: oszczędzanie i jego formy, konto osobiste,
lokata, procent, karta bankomatowa, karta kredytowa etc.
- Wycieczka do banku.
- Spotkanie wszystkich uczestników projektu. Zgaduj-zgadula o tytuł "Małego mistrza ekonomii" sondująca poziom wiedzy zdobytej w czasie trwania projektu (nagrody dla Mistrzów).
Grupa docelowa: najmłodsi czytelnicy Biblioteki – dzieci
w wieku wczesnoszkolnym (6-10 lat).
Do realizacji projektu zapraszamy dzieci
z placówek oświatowych w powiecie gorlickim, z gmin: Gorlice, Moszczenica, Sękowa.
Kierownik projektu:
mgr Urszula Karasińska, starszy kustosz, pracownik filii Biblioteka Naukowo-Techniczna
tel. 018 352 85 65
e-mail: bibliotekagorlice@interia.pl
SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE
Projekt "Raz, dwa, trzy...Liczysz Ty! Zabawy ekonomiczne dla najmłodszych czytelników"
realizowany był od października 2006 (dla powiatu gorlickiego)
i od listopada 2006 (dla Gorlic) do czerwca 2007 roku.
Zajęcia odbywały się co miesiąc z każdą klasą oddzielnie.
Realizacja projektu była możliwa dzięki dotacjom z Fundacji Bankowej im.
Leopolda Kronenberga (dla Gorlic) i Narodowego Banku Polskiego
(dla powiatu gorlickiego).
W zajęciach uczestniczyły dzieci z wiejskich szkół podstawowych z powiatu gorlickiego:
oraz ze szkół podstawowych i przedszkoli z Gorlic:
Zajęcia zapoznawały dzieci stopniowo z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi.
Uczniowie sami odkrywali związki ekonomii z życiem codziennym, uczyli się korzystać
z kieszonkowego tworząc mały "biznesplan", próbowali dokonywać sensownego wyboru
produktu z zalewu reklam oraz uczyli się dokonywania zakupów. Dzieci poznały również
pojęcie giełdy papierów wartościowych, akcji, obligacji i bawiły się w maklerów.
Sposoby oszczędzania i lokowania swoich pieniędzy przybliżyła im wizyta w banku.
Dzięki realizacji projektu Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela
w Gorlicach osiągnęła zamierzone cele, tj. zapoznała najmłodszych czytelników
z księgozbiorem w zakresie ekonomii oraz powiększyła zbiory Oddziału dla Dzieci
o nowe pozycje z zakresu ekonomii, bankowości i matematyki.
Ważnym, osiągniętym celem było rozbudzenie zainteresowania uczniów liczeniem,
nie jako czynnością arytmetyczną, lecz w powiązaniu z życiem codziennym.
Wiedza zdobyta na zajęciach spowodowała to, że uczniowie zaczęli podejmować
racjonalne decyzje gospodarcze, nauczyli się tego, że należy dokonywać realnej
oceny wydatków, które muszą mieć pokrycie w dochodach, a oszczędności opłaca się
lokować w bankach, gdyż banki płacą odsetki.
Ostatnie zajęcia były swoistym sprawdzianem przyswojonej wiedzy.
Konkurs o tytuł "Małego arcymistrza ekonomii" potwierdził , że ekonomia jest
nauką dostępną również dla najmłodszych. Odpowiedzi dziewięciolatków np.
na pytanie co to jest obligacja czy fundusz inwestycyjny budziły uśmiech zadowolenia
u prowadzących, a niedowierzania u osób postronnych,
np. pracowników banku, podczas wycieczki.
Ponieważ nauka nie opierała się na klasycznym modelu lekcyjnym,
lecz na nauce w trakcie gier i zabaw, uczniowie szybko przyswajali wiedzę
i niechętnie wracali do "normalnych" zajęć.
Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali dyplomy nadające im tytuły
"Małych mistrzów ekonomii" i nagrody, które sprawiły im wielką radość oraz
na pamiątkę płyty ze zdjęciami z zajęć. Dodatkowymi dyplomami zostali wyróżnieni
zwycięzcy turnieju – ekonomiczni arcymistrzowie oraz dzieci,
które wygrały konkurs "Moja reklama".
Chęć udziału w podobnych zajęciach w przyszłości zgłoszona przez wszystkie nauczycielki
dzieci uczestniczących w projekcie potwierdza duże zapotrzebowanie na tego
rodzaju wiedzę.
Realizacja projektu była dla Biblioteki kolejnym udanym krokiem budowania wizerunku
nowoczesnej, wszechstronnej instytucji, odpowiadającej na potrzeby różnych
grup czytelników.
Urszula Karasińska
6 listopada rozpoczynamy realizację "części miejskiej" projektu "Raz – dwa – trzy... Liczysz Ty!"
Jest to możliwe dzięki dotacji Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga Citibanku Handlowego.
Do współpracy zaprosiliśmy dzieci z dwóch klas zerowych z gorlickich przedszkoli oraz
dwóch klas nauczania zintegrowanego z gorlickich szkół. Za realizację projektu odpowiedzialne są
Urszula Karasińska i Beata Mituś.
W październiku rozpoczynamy realizację projektu edukacji ekonomicznej adresowanego
do najmłodszych czytelników (6-10 letnich).
Projekt jest współfinansowany przez Narodowy Bank Polski.

|