Facebook
 


Logo ibuk libra Biuletyn Informacji Publicznej
Polska Cyfrowa Równych Szans
100-lecie I Wojny Światowej
Festiwal im Zygmunta Haupta

W tym roku odwiedziliście
razy nasze strony

Aktualności


WSZYSTKIE rzeczy, które możesz robić w bibliotece — czadowe filmiki PROJEKT
Budowa zintegrowanego systemu informacji [...]
Gry planszowe w MBP Zaproszenia od innych instytucji





IBUK Libra — filmiki instruktażowe
Mamy dla Państwa filmiki instruktażowe, które pomogą sprawnie korzystać z platformy IBUK Libra. Przypominamy, że w Bibliotece mogą Państwo uzyskać kody PIN uprawniające do uzyskania dostępu do Małopolskiego Zasobu Cyfrowego, w którym można bezpłatnie przeczytać ponad 2000 książek. Kody są dostępne w Czytelni Komputerowej (ul. Jagiełły 1, I piętro, sala 7).
Drodzy Czytelnicy,
od 28 do 31 grudnia 2015 r.
z powodu choroby pracownika
FILIA MAGDALENA
będzie NIECZYNNA

Za utrudnienia przepraszamy.
Kary za nieoddane w terminie książki będą anulowane.



Drodzy Czytelnicy,
Uprzejmie informujemy, że w okresie świąteczno-noworocznym
Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela
(gmach główny oraz trzy filie)
poza dniami ustawowo wolnymi od pracy będzie
NIECZYNNA
24 grudnia 2015 r. (w Wigilię)
Na podstawie art. 130 § 2 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy (DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 z późn. zm.), tj. odbiór dnia wolnego z tytułu święta przypadającego w sobotę 26 grudnia 2015 r.
2 stycznia 2016 r. (w sobotę).

Natomiast 31 grudnia 2015 r. (w Sylwestra)
będzie czynna w godz. 9.00–14.00.




21 grudnia — Coraz bliżej święta…

„Dlaczego jest święto Bożego Narodzenia? Dlaczego wpatrujemy się w gwiazdę na niebie?” Tego dowiedzieli się uczniowie klasy 1d z MZS nr 5 w Gorlicach, którzy w ten świąteczny czas zawitali do Czytelni dla Dzieci i Młodzieży. Pomimo że za oknem nie widać białego puchu, w naszej Bibliotece uzbierało się go co niemiara. W trakcie zabawy ruchowej utoczyliśmy wielką kulę śniegu (tak dużą, jak nasza chusta animacyjna). Po krótkiej pogadance na temat tradycji i obrzędów bożonarodzeniowych mali artyści wykonali piękne choinki i „upiekli” świąteczny piernik. Gdy spotkanie dobiegało końca, uczniowie złożyli mi życzenia świąteczne. Ja również wszystkim Czytelnikom życzę Wesołych Świąt!

Fotografie:  © MBP Gorlice


16 grudnia — Biblioteka: dobre miejsce dla człowieka

O prawdziwości tych słów mogli się przekonać uczniowie Szkoły Podstawowej w Bieśniku, którzy w myśl hasła „Biblioteka zawsze po drodze, nie mijam — wchodzę” odwiedzili naszą gorlicką książnicę. Młodzi czytelnicy wzięli udział w zajęciach przygotowanych specjalnie dla nich.

Najpierw odwiedziła nas grupa starsza — uczniowie klas 4–6. Wizytę rozpoczęli od Wypożyczalni dla Dzieci i Młodzieży, gdzie pani Ania zapoznała ich z księgozbiorem, wyjaśniając oznaczenia cyfrowe i literowe znajdujące się na grzbietach książek. Poznali mnóstwo bibliotecznych tajemnic, niektórzy wypożyczyli ciekawe lektury (doskonałe na długie zimowe wieczory). Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Czytelni dla Dzieci. Tam obejrzeli prezentację multimedialną, z której się dowiedzieli, jak szukać książek, korzystając z katalogów online. Następnie, za pomocą tabletów, wyszukali w bibliotecznym katalogu informacji według różnych kryteriów (autor, tytuł, hasło przedmiotowe).

Skąd się biorą książki w bibliotece? Tego dowiedzieli się uczniowie klas 1–3. Obejrzeli prezentację Droga książki — od pisarza do czytelnika. Zaprezentowałam im publikacje z puzzlami, szablonami, a także książki grające i posiadające ruchome elementy. Uczniowie mieli również okazję poznać tablety, sprawdzić, jak działają aplikacje edukacyjne i jak się czyta wirtualne książeczki w iPadach, które otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”.

Fotografie:  © MBP Gorlice
katalog on-line MBP karta katalogowa co oznacza UKD wyszukiwanie informacji w katalogach on-line 1 wyszukiwanie informacji w katalogach on-line 2 wyszukiwanie informacji w katalogach on-line 5 uczniowie przeglądają księgozbiór w Wypożyczalni dla Dzieci uczniowie przeglądają księgozbiór w Wypożyczalni dla Dzieci uczniowie przeglądają księgozbiór w Wypożyczalni dla Dzieci prezentacja - droga książki do czytelnika interaktywna Lokomotywa 1 zabawa z lokomotywą na ekranach tabletów 1 zabawa z lokomotywą na ekranach tabletów 2 zabawa z lokomotywą na ekranach tabletów 4


10 grudnia — Architekci i historia — promocja książki i spotkanie autorskie z Januszem Sepiołem — relacja

W czwartkowy wieczór gościliśmy w Bibliotece Janusza Sepioła. I był to wieczór niezwykły, jak niezwykły jest jego bohater — architekt, historyk sztuki, polityk, inicjator wielu działań i przedsięwzięć, np. budowy metra w Krakowie, akcji Książka i Róża, Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Nasz gość wystąpił w dwóch, a nawet trzech odsłonach: jako współautor, jako autor i jako gorliczanin.

To już Witruwiuszowi zawdzięczamy słynną triadę architektoniczną — użyteczność, trwałość, piękno, co współcześnie można przełożyć na formę, funkcję i konstrukcję. Cóż, gdyby wszystkie budynki spełniały tę — zdawać by się mogło — prostą zasadę niepotrzebne byłyby anegdoty o architektach, jak choćby ta, że błędy lekarza kryje ziemia, błędy kucharza — majonez, zaś błędy architekta — winobluszcz.

Polska piękna nie jest i winobluszcz powinien stać się naszą narodową rośliną. Mówi o tym coraz głośniej i na różne sposoby młode pokolenie: Filip Springer w Wannie z kolumnadą, Ziemowit Szczerek w Siódemce, Marcin Wicha w Jak przestałem kochać design. Ale przecież nie jest też w ruinie! Po 1989, jak po każdym przełomie, co w historii sztuki nowością nie jest — tak bywało po wojnach, po przewrotach — Polska chciała mieć swoją nową architekturę, wyrażającą swobodę, ducha wolności i nowoczesności. I wiele w tej dziedzinie dokonała. Do współpracy zaproszeni zostali architekci światowego formatu, np. Norman Foster czy Daniel Libeskind, pojawiły się znaczące realizacje polskich pracowni architektonicznych.

O tym była pierwsza część spotkania, promująca album współautorstwa Janusza Sepioła Form Follows Freedom. Architektura dla kultury w Polsce 2000+. Z dumą dodajemy — była to absolutna prapremiera tej książki w polskiej wersji językowej (nieco wcześniej, w październiku, ukazała się wersja angielska).

W części drugiej mieliśmy okazję poznać Janusza Sepioła — erudytę, podróżnika, wnikliwego obserwatora i błyskotliwego wyraziciela swoich obserwacji. Może i dobrze, że polityka zeszła w życiu Autora na drugi plan, jest nadzieja, że zaowocuje to kolejnymi równie ciekawymi tekstami.

Książka bardzo osobista, skonstruowana w skrajnie subiektywny sposób. Swoisty spacerownik po architekturze, widzianej oczami Janusza Sepioła i szkicowanej jego ręką. Bez wątpienia książka to architekta, także w warstwie językowej, pełnej fasad, przepruć, tympanonów, kapiteli, brył. Dopiero w drugim planie historyka sztuki, co ją w swoisty sposób dopełnia i „zmiękcza” spojrzenie inżyniera. Pozwala dostrzec detal, wdzięk materiału i barwy, grę świateł, a nawet nastrój chwili kontemplacji opisywanego obiektu.

Ze szkiców składających się na tę książkę autor wybrał na czwartkowy wieczór opowieść o Stanisławie Noakowskim, a przeczytany esej uzupełnił prezentacją jego rysunków.

I wreszcie — wątek gorlicki. W książce pojawiają się niejednokrotnie odwołania autora do rodzinnego miasta. Jak chociażby w szkicu o Charlesie Voyseyu czy architekturze palladiańskiej. Nie bez związku z Voyseyem na ścianach sali Pod Sową znalazła się dokumentacja gorlickiego kasyna i nie bez związku z Palladiem pokazaliśmy dwa kościoły — bazylikę gorlicką pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i bazylikę wenecką San Giorgio Maggiore. Kasyno, piękny przykład architektury rezydencjonalnej inspirowanej Voyseyem, czeka podobno śmierć techniczna. W ostatnich latach zniknęły w Gorlicach dwa inne piękne obiekty — secesyjna kamienica przy rondzie, zastąpiona bryłą Ronda Center i cudowny przykład XIX wiecznej architektury industrialnej — odlewnia w Gliniku, która ustąpiła miejsca blaszakowi o nazwie Majster. Czy dawne kasyno podzieli ich los?

Fotografie:  © MBP Gorlice
Publiczność w oczekiwaniu na spotkanie Książki, które można było kupić na spotkaniu Dyrektor Biblioteki Magdalena Miller przedstawia autora  Janusz Sepioł  Janusz Sepioł  prezentuje swoją publikację Autor wygłasza prezentację Architekrura wolnej Polski Sala pełna gości Slajd z prezentacji 1 Slajd z prezentacji 2 Janusz Sepioł czyta esej Autor omawia twórczosć Stanisława Noakowskiego 1 Autor omawia twórczosć Stanisława Noakowskiego 2 Watek gorlicki spotkania porównanie kościołów gorlickiego i w Wenecji Rozmowy publiczności po spotkaniu 1 Rozmowy publiczności po spotkaniu 2 Autor podpisuje swoje książki 1 Autor podpisuje swoje książki 2


10 grudnia — Architekci i historia — promocja książki i spotkanie autorskie z Januszem Sepiołem


Zapraszamy na spotkanie z Januszem Sepiołem i promocję książki Architekci i historia.
10 grudnia 2015 r. (czwartek) godz. 18.00, sala Pod Sową Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Stanisława Gabryela w Gorlicach


10 grudnia – Dwudzieste spotkanie Klubu Małego Czytelnika

Aby uzyskać więcej informacji kliknij tutaj...

10 grudnia – Dwudzieste spotkanie Klubu Małego Czytelnika

plakat

Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Małego Czytelnika, które się odbędzie
10.12.2015 r. o godz. 16.00 w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży MBP w Gorlicach (sala 9)


2, 9 grudnia — Lokomotywa Juliana Tuwima

„Pakuj walizki i ruszaj w drogę…”, w świat książek, bajek i wierszyków, najlepiej biblioteczną lokomotywą. Do literackiej podróży zaprosiłyśmy uczniów klasy 1a i 1b z Zespołu Szkół w Stróżówce. Zajęcia w całości poświęciłyśmy ulubionemu przez dzieci poecie — Julianowi Tuwimowi. Zanim udaliśmy się do „Tuwimowej krainy”, gdzie ptaki zakładają radio, po szynach pędzi lokomotywa, a pewien słoń ma kłopoty z pamięcią, przedstawiłyśmy w formie prezentacji biografię autora. Później nasi mali goście mogli się poczuć jak w kinie, oglądając na ekranie interaktywną wersję Lokomotywy (jedną z najnowszych aplikacji dostępnych w iPadach, które otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”). Dzieci miały także za zadanie połączyć obrazki z tytułami wierszy Tuwima oraz rozwiązać literacki quiz. Dodatkowo najmłodsi czytelnicy wykonali wspaniałe lokomotywy z kolorowych kółek origami.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Nasi mali goście rozwiązują zagadki 1 Nasi mali goście rozwiązują zagadki 2 Dzieci oglądają prezentację o życiu i twórczości Juliana Tuwima  Dzieci poznają aplikację Lokomotywa  1 Dzieci poznają aplikację Lokomotywa  2 Pierwszoklasiści wykonują własne lokomotywy 1 Pierwszoklasiści wykonują własne lokomotywy 2 Pierwszoklasiści wykonują własne lokomotywy 3 Nasi mali goście rozwiązują zagadki Dzieci oglądają prezentację o życiu i twórczości Juliana Tuwima 1 Dzieci oglądają prezentację o życiu i twórczości Juliana Tuwima 2 Dzieci poznają aplikację Lokomotywa 1 Dzieci poznają aplikację Lokomotywa 2 Pierwszoklasiści wykonują własne lokomotywy 1 Pierwszoklasiści wykonują własne lokomotywy 2


Dołącz do Szlachetnej Paczki!
Przyłącz się do nas!
Biblioteka po raz piąty bierze udział w akcji "Szlachetna Paczka". I Ty możesz pomóc. Listę potrzebnych rzeczy dla wybranej przez nas Rodziny znajdziesz we wszystkich agendach Biblioteki.
Wspólnie możemy więcej!
Spraw, by potrzebujący mieli radosne Święta. Tak może się stać — dzięki Tobie!
Liczy się każdy dar, nie zwlekaj, już dziś zostań Darczyńcą!
Czekamy na Ciebie!
Razem zmieniajmy świat na lepsze!
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!


8 grudnia — Katalogi biblioteczne. Jak szukać informacji w bibliotece?

Biblioteki gromadzą różnorodne zbiory. Ich wielkość powoduje, że bibliotekarz i czytelnik musi dysponować jakimś narzędziem, które umożliwi szybkie dotarcie do potrzebnego dokumentu. Takim pomocniczym aparatem służącym do wyszukiwania informacji jest katalog, zarówno ten tradycyjny, jak i elektroniczny. Uczniowie czwartej klasy z Zespołu Szkół w Stróżówce wzięli udział w zajęciach na temat katalogów bibliotecznych. Poznali ich rodzaje i zasady korzystania. Zaznajomili się także z nowymi pojęciami, takimi jak: karta katalogowa, opis bibliograficzny, UKD i hasło przedmiotowe. Po części teoretycznej przyszedł czas na sprawdzenie wiedzy w praktyce. Uczniowie wyszukiwali w katalogach on-line informacji na temat podanych pozycji. Szukali książek według hasła przedmiotowego, z opisów katalogowych wypisywali nazwiska autorów i ilustratorów. Mamy nadzieję, że po dzisiejszych zajęciach uczniowie wiedzą, jak korzystać z katalogów, a wszelkie oznaczenia cyfrowe i literowe znajdujące się na grzbietach książek już ich nie zaskoczą.

Fotografie:  © MBP Gorlice
nasi goście uczniowie klasy IV ze Stróżówki prezentacja na temat katalogów bibliotecznych prezentacja na temat katalogów bibliotecznych jak szukać informacji w katalogu on-line  wyszukiwanie informacji w katalogach on-line wyszukiwanie informacji w katalogach on-line wyszukiwanie informacji w katalogach on-line wyszukiwanie informacji w katalogach on-line wyszukiwanie informacji w katalogach on-line psychozabawa opisy do zdjęć 1 psychozabawa opisy do zdjęć 2


4 grudnia — dziewiąte spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”

„Kiedy dziecko pod kołderką mocno śpi, o krainie Mikołaja czasem śni, gdzie marzenia spełnią się, każdy ma wszystko to, co tylko chce, trzeba tylko grzecznym być przez cały rok”. Chyba każdy z nas marzył o wizycie świętego Mikołaja, który obdaruje nas tym, czego tylko pragniemy. Na gwiazdkowe prezenty z niecierpliwością czeka chyba każdy z nas. Czekała też mała Hania. „Skuliła się i pogrążyła w swoim ulubionym marzeniu — że obok niej leży pies, który ją ogrzewa. Niemal każdy pies byłby odpowiedni, prawdę mówiąc. Bardzo by chciała mieć dużego psa, którego mogłaby przytulać, ale nawet mały piesek wzbudziłby jej zachwyt”. I właśnie tuż przed świętami Bożego Narodzenia w domu Hani zamieszkał mały, słodki szczeniaczek, którego dziewczynka nazwała Oskar. Co było dalej? Jaki prezent pod choinkę otrzymał piesek? Samotne święta Oskara to książka z bestsellerowej serii autorstwa Holly Webb pt. „Zaopiekuj się mną”. Tę właśnie książkę przeczytał dzieciom na ostatnim spotkaniu z bajkodogoterapii wyjątkowy gość — święty Mikołaj, który w psim zaprzęgu przejechał przez Gorlice i odwiedził Bibliotekę. Przyniósł dzieciom ogromny worek prezentów. Mikołajowi towarzyszył wyjątkowy pomocnik — Celestra (suczka rasy husky syberyjki). Oprócz słodyczy uczniowie dostali książkę Beaty Gawryluk Baltic. Pies, który płynął na krze. Ostatnie spotkanie było też okazją do utrwalenia zdobytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie, przystrojeni w piękne mikołajowe czapki, chwalili się umiejętnościami zdobytymi podczas zajęć z panią Anną Cetnarowicz. Teraz już wiedzą, jak wydawać określone komendy, odczytywać, co pies mówi i jak bezpiecznie się z nim kontaktować.

Pies nie ocenia — pies akceptuje, pies nie oczekuje — pies daje, pies nie zabrania — pies pozwala, pies nie stawia warunków — pies kocha nas bezwarunkowo, pies nie wyznacza reguł i granic.

Serdecznie dziękujemy Fundacji Beskidzka Zima i pani Annie Cetnarowicz za możliwość wzięcia udziału w projekcie „Na psa urok” i zajęcia, podczas których uczniowie mogli się bawić, uczyć i rozwijać czytelnicze pasje.

Fotografie:  © MBP Gorlice
uczniowie klasy I z MZS Nr 4 w Gorlicach uczestniczący w projekcie Na psa urok wyjątkowy gość – Święty Mikołaj i Celestra Mikołaj z dziećmi 1 Mikołaj z dziećmi 2 przywitanie z Celestrą Mikołaj wręcza uczniom legitymacje 1 Mikołaj wręcza uczniom legitymacje 2 książka „Samotne Święta Oskara” Mikołaj czyta dzieciom fragment opowiadania czego dzieci się nauczyły na zajęciach  kto chciałby pokazać psie sztuczki Mikołaj rozdaje uczniom prezenty za udział w zajęciach  1 Mikołaj rozdaje uczniom prezenty za udział w zajęciach  2 Mikołaj rozdaje uczniom prezenty za udział w zajęciach  3 Mikołaj rozdaje uczniom prezenty za udział w zajęciach  4 Mikołaj rozdaje uczniom prezenty za udział w zajęciach  5 również bibliotekarka otrzymała prezent od Mikołaja - książki uczniowie z prezentami Mikołajem z Celestrą  kolejny prezent – tym razem od uczniów uczestniczących w warsztatach z bajkodogoterapii prezent otrzymała również pani Anna Cetnarowicz


Październik–listopad — Pociąg do książek. Pasowanie na czytelnika Miejskiej Biblioteki Publicznej

Pasowania na czytelników MBP dobiegły końca. Uczniów klas pierwszych z wszystkich gorlickich szkół podstawowych zaprosiłam w wyjątkową podróż do krainy książek. Słynna lokomotywa z wiersza Juliana Tuwima tym razem ciągnęła wagony nieco inne niż te, które pamiętamy z utworu, bowiem skład pociągu tworzyli uczniowie. Nim jednak ruszyło nasze biblioteczne pendolino, trzeba było zakupić bilet, czyli odgadnąć zagadki i z otrzymanych literek ułożyć hasło. A potem ruszyliśmy w drogę, zatrzymując się na trzech stacjach. Na każdej z nich na uczniów czekało zadanie do wykonania. Nasz pierwszy przystanek wypadł „w świecie książki”. Po krótkiej pogadance zaprezentowałam im ciekawe publikacje znajdujące się w czytelni. Uczniowie poznali mnóstwo małych i dużych książkowych tajemnic, a po chwili nasz pociąg ruszył na kolejną stację — „zniszczone piękno”. Na niej znajdowały się same zniszczone, poplamione woluminy. Dzieci dowiedziały się, czego nie należy robić z książką. Po krótkim egzaminie z zasad zachowania w bibliotece i poszanowania drukowanych publikacji na uczniów czekał ostatni przystanek — „jaka to bajka”. By zostać czytelnikiem, uczniowie musieli zmierzyć się z literackimi zagadkami sprawdzającymi znajomość baśni, bajek i wierszy. Potem przyszedł czas na uroczyste pasowanie. Na pamiątkę wtajemniczenia w świat pasjonujących lektur każdy otrzymał dyplom i zakładkę do książek. Wszystkim naszym nowym czytelnikom życzymy, aby książki odkryły przed nimi świat tajemnic, przygód, niezwykłych emocji i wiedzy. Zapraszamy do naszej Biblioteki. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie.

W pasowaniu na czytelnika wzięły udział następujące klasy:
  • 6.10.2015 – klasa 1a z MZS nr 1
  • 19.10.2015 – klasa1c z MZS nr 4
  • 20.10.2015 – klasa 1d z MZS nr 4
  • 26.10.2015 – klasa 1a z MZS nr 3
  • 26.10.2015 – klasa 1b z MZS nr 3
  • 27.10.2015 – klasa 1b z MZS nr 4
  • 2.11.2015 – klasa 1b z MZS nr 6
  • 2.11.2015 – klasa 1a z MZS nr 4
  • 3.11.2015 – klasa 1c z MZS nr 6
  • 4.11.2015 – klasa 1a z MZS nr 6
  • 9.11.2015 – klasa 1b z MZS nr 1
  • 16.11.2015 – klasa 1c z MZS nr 5
  • 17.11.2015 – klasa 1a z MZS nr 5
  • 20.11.2015 – klasa 1b z MZS nr 5
  • 23.11.2015 – klasa 1d z MZS nr 5

Fotografie:  © MBP Gorlice
uczniowie rozwiązują bajkowe zagadki  pociąg do książek największa książka z czytelni  biblioteczny pociąg uczniowie losują bajkowe zagadki my nowi czytelnicy tobie książko przyrzekamy pasowanie na  czytelnika 1 pasowanie na  czytelnika 2 pasowanie na  czytelnika 3 nowi czytelnicy biblioteki  1 nowi czytelnicy biblioteki  2 biblioteczny pociąg witamy w świecie książki  ciekawe książki 1 ciekawe książki 2 książka z dziurą pasowanie na  czytelnika nowi czytelnicy biblioteki  książka z dziurą 1 książka z dziurą 2 pasowanie na  czytelnika nowi czytelnicy biblioteki  pasowanie na  czytelnika 1 pasowanie na  czytelnika 2 nowi czytelnicy biblioteki  uczniowie rozwiązują bajkowe zagadki 1 uczniowie rozwiązują bajkowe zagadki 2 bilet na biblioteczny pociąg – hasło brawo  stacja zniszczone piękno  pasowanie na  czytelnika 1 pasowanie na  czytelnika 2 nowi czytelnicy biblioteki  1 nowi czytelnicy biblioteki  2 nowi czytelnicy biblioteki  3 moi mali goście uczniowie klasy I biblioteczny pociąg 1 biblioteczny pociąg 2 pasowanie na  czytelnika 1 pasowanie na  czytelnika 2 pasowanie na  czytelnika 3 pasowanie na  czytelnika 4 nowi czytelnicy biblioteki  biblioteczny pociąg pasowanie na  czytelnika nowi czytelnicy biblioteki  witamy w świecie książki  1 witamy w świecie książki  2 największa książka z czytelni  uczniowie losują bajkowe zagadki pasowanie na  czytelnika 1 pasowanie na  czytelnika 2 nowi czytelnicy biblioteki  1 nowi czytelnicy biblioteki  2


27 listopada — ósme spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”

„No, to czas na nas, piesku — Wojtek poklepał rudy łeb. Teraz im pokażemy, co potrafią wierne kundle! I Kaktus, z wywieszonym różowym jęzorem, z rozwianym włosem i merdającym ogonem, zaczął pokonywać kolejne przeszkody”. To fragment książki Barbary Gawryluk pt. Kaktus, szukaj!, którą czytała pani Anna Cetnarowicz na kolejnym spotkaniu w ramach projektu „Na psa urok”. Wystawa psów rasowych to swoisty konkurs piękności — każdy zwierzak musi być odpowiednio przygotowany. Zadanie polega na wykonaniu wydawanych i ocenianych przez sędziego poleceń. Podstawowe figury, które powinien znać i wykonać każdy prezenter, to: prowadzenie psa po prostej, po okręgu lub trójkącie (sędzia może wtedy zmienić miejsce, z którego obserwuje prezentera z psem), litera „T”, litera „L”, ósemka. Czasem zadania są trudniejsze — sędzia może poprosić o zrobienie dwóch figur, jedna po drugiej, np. trójkąta i litery „L”. Prezentacji psa należy dokonać tak, aby go sobą nie zasłonić. Dodatkowo zwierzę musi być pierwsze od strony sędziego, co dla niewprawionego prezentera może być bardzo trudne. O tym, jakie jest to skomplikowane mogli się przekonać uczestnicy warsztatów z bajkodogoterapii prowadzonych przez panią Annę Cetnarowicz, sędziego kynologicznego, która również ocenia psy na wystawach. Uczniowie wcielali się w rolę młodych prezenterów, a ich zadaniem było jak najlepsze zaprezentowanie Enigmy (suczka rasy husky syberyjski). Uczyli się, jak wykonać literę „L” i literę „T”, prowadzili też Enigmę przez zaimprowizowany tor przeszkód. Kto najlepiej zdał egzamin na młodego prezentera, ten mógł w nagrodę udekorować Enigmę medalem.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Kolejne spotkanie w ramach projektu Na psa urok Pani Anna Cetnarowicz prezentuje dzieciom obroże wystawową Enigma przygotowana do wystawy  1 Enigma przygotowana do wystawy 2 Konkurs młody prezenter  1 Konkurs młody prezenter 2 Enigma pokonuje tor przeszkód 1 Enigma pokonuje tor przeszkód 2 Enigma pokonuje tor przeszkód 3 Enigma pokonuje tor przeszkód 4 Dzieci zakładają Enigmie medal Podziękowanie Enigmie smakołykiem


26 listopada — „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę” — warsztaty z programowania

Programowanie. Jakie to proste i fascynujące zarazem. Jest to nie tylko świetna zabawa, lecz także wartościowa i pożądana umiejętność. Przekonali się o tym uczniowie klasy 3c z Miejskiego Zespołu Szkół nr 5 oraz klasy 1b z Miejskiego Zespołu Szkół nr 6 w Gorlicach. W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gorlicach odbyły się interaktywne warsztaty z programowania z wykorzystaniem robotów Finch. To wszystko w ramach projektu „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”. Młodzi programiści dowiedzieli się, czym jest kodowanie i jaka wiąże się z nim przyszłość. Na rozgrzewkę „sterowali” zamienioną w robota panią, która prowadziła zajęcia. Poznali zasady programowania w środowisku Scratch, stworzyli pierwsze aplikacje, układając komputerowe puzzle, a następnie wymyślili aplikację do sterowania i rozegrali wyścig własnoręcznie zaprogramowanymi robotami Finch. Projekt, do którego zakwalifikowała się Biblioteka, był realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Osoby zainteresowane tematyką kodowania i uczestnictwem w podobnych warsztatach prosimy o zgłaszanie się do Czytelni dla Dzieci i Młodzieży MBP w Gorlicach.

Fotografie:  © MBP Gorlice
rozgrzewka przed warsztatami z pierwszą grupą rozgrzewki ciąg dalszy prezentacja multimedialna prowadząca w roli robota uczestnicy kierują prowadzącą do spełnienia zadania rozpoczynamy prace z programem scratch młodzież pracuje przy komputerach ogólny widok na salę dzieci podpinają roboty finch pierwsze próby poruszania robotami programujemy robota roboty jeżdżą po sali ustawianie toru przeszkód dla robotów bibliotekarze też programują widok kodu programu sterującego rozgrzewka drugiej grupy ciąg dalszy rozgrzewki roboty finch laptop prowadzącej w tle grupa prowadząca tłumaczy zasadę działania programu scratch uczestnicy programują prowadząca z robotem finch prowadząca tłumaczy obsługę robota młodzież próbuje uruchomić roboty wyścigi robotów na torze przeszkód bibliotekarze też programują laptop i robot w tle grupa młodzieży


21 listopada — I Festiwal Łemkowskiej Autorskiej Twórczości — „Młoda Łemkowyna”


W imieniu organizatorów zapraszamy na I Festiwal Łemkowskiej Autorskiej Twórczości —
„Młoda Łemkowyna”
21 listopada 2015 r., godz. 15.00, Gorlickie Centrum Kultury

Więcej informacji na stronie internetowej: www.lem.fm/i-festival-avtorskoy-lemkivskoy-tvorchosti-moloda-lemkovina/.

20 listopada — siódme spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”

Jaki jest pies, każdy widzi: błyszczące oczy, długi język, wilgotny nos i merdający ogon, jednak różnorodność ras jest ogromna. Psy to niezwykłe zwierzęta, zapewniają towarzystwo, wsparcie oraz nieograniczone pokłady miłości i zaufania. Posiadanie psa to jednak nie tylko przyjemność z towarzystwa przyjaciela, lecz także obowiązek. „Po co nam ten kłopot?” — pytają dorośli, często zamęczani przez własne pociechy prośbami o psa. „To nie kłopot” — to prawdziwa przygoda! Na kolejnych warsztatach z bajkodogoterapii pani Anna Cetnarowicz czytała dzieciom książkę Anny Jankowskiej Czego dzieci mogą nauczyć się od zwierząt. Zwierzęta mogą być wspaniałymi nauczycielami. Każde ma w sobie coś wyjątkowego i może uczyć człowieka, zwłaszcza dziecko, które dopiero poznaje świat wszystkimi zmysłami, kształtuje swoją osobowość i wrażliwość. Psy służą w wojsku, policji, są wykorzystywane jako ratownicy czy terapeuci. Psia pomoc jest nieoceniona dla osoby niewidomej lub poruszającej się na wózku inwalidzkim. Zwierzęta te potrafią otworzyć drzwi, przynieść parasol, zdjąć skarpetki czy czapkę. Pomagają wstać i ponownie usiąść na wózku inwalidzkim oraz bezpiecznie wrócić do domu. Uczniowie poznali kilka przysłów o psach, dowiedzieli się, jak wyliczyć, ile lat ludzkich ma ich czworonożny przyjaciel oraz jak mu podziękować. Rozmawiali też o wilkach. Stworzyli watahę, poznali zwyczaje wilczej rodziny oraz przekonali się, w jaki sposób wilki komunikują się ze sobą i jak się poruszają w stadzie.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Przywitanie dzieci z Celestrą suczką rasy husky syberyjski Pani Anna Czyta książkę Czego dzieci mogą nauczyć się od zwierząt 1 Pani Anna Czyta książkę Czego dzieci mogą nauczyć się od zwierząt 1 Jak uchronić się przed atakiem psa  Zabawa w wilka, owieczki i owczarka pilnującego stada Zabawa  pies przewodnik 1 Zabawa  pies przewodnik 2 Zabawa  pies przewodnik 3 Zabawa w wilcze stado Zabawa młode wilczki w stadzie


19 listopada — Muzyka w obrazach — projekty okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki

Co do tego, że Tadeusz Łuczejko jest artystą, i to wszechstronnym, ci, którzy go znają, nie mają wątpliwości. Sam nie tworzy wokół siebie artystowskiego nimbu, pozostając — mimo swego ogromnego dorobku i wielu znaczących sukcesów — człowiekiem skromnym, otwartym i posiadającym ogromne poczucie humoru. O interdyscyplinarnych możliwościach dyrektora artystycznego festiwalu Ambient przekonała się publiczność zgromadzona w czwartek 19 listopada 2015 r. w Sali Pod Sową. Choć wydarzenie nosiło nazwę Muzyka w obrazach, kolejność słów mogłaby być w tym tytule odwrócona, bowiem Tadeusz Łuczejko porusza się w obu tych obszarach z wirtuozerską dezynwolturą.
Wernisaż rozpoczął się koncertem muzyki elektronicznej udowadniającym, że mamy do czynienia z artystą poruszającym się równie dobrze w sferze dźwięku, jak i obrazu. Muzyce prezentowanej przez Autora towarzyszyły animacje doskonale oddające nastrój dźwięków rozbrzmiewających w sali. Po zakończeniu koncertu publiczność rozpierzchła się po obu piętrach Biblioteki, by podziwiać projekty okładek albumów muzycznych autorstwa Tadeusza Łuczejki. Tych, którzy nie mogli być z nami tego wieczoru zapraszamy do zwiedzania wystawy w galerii Na Piętrach MBP w Gorlicach w godzinach pracy Biblioteki. Warto.

Fotografie:  © MBP Gorlice


19 listopada — Muzyka w obrazach — projekty okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki


Zapraszamy na otwarcie wystawy okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki,
które odbędzie się 19 listopada 2015 r. (czwartek), o godz. 18.00 w galerii Na Piętrach
Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Stanisława Gabryela w Gorlicach.
Wernisażowi będzie towarzyszył koncert muzyki elektronicznej w wykonaniu autora.


18 listopada — O twórczości Grzegorza Kasdepke

„Życie to jedna wielka zagadka, która stale nam wszystkim płata nie lada figle” — tak mówi Detektyw Pozytywka, sympatyczny bohater kryminałów dla dzieci autorstwa Grzegorza Kasdepke. Właściciel agencji Różowe Okulary potrafi rozwiązać każdą, najtrudniejszą nawet zagadkę. Uczniowie trzeciej klasy Szkoły Podstawowej w Ropicy Polskiej, którzy odwiedzili Czytelnię dla Dzieci, mieli okazję sprawdzić się w roli detektywów. Poznawali twórczość Grzegorza Kasdepke, autora wielu książkowych bestsellerów (w tym serii o Detektywie Pozytywce) i chyba najpoczytniejszego pisarza dziecięcego w Polsce. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej i wywiadu z pisarzem przyszedł czas na intelektualną rozrywkę. Idąc tropem bohatera powieści, wspólnie rozwiązywali zagadki kryminalne. Pomocą posłużyły książki: Detektyw Pozytywka, Nowe kłopoty detektywa Pozytywki, Wakacje detektywa Pozytywki. Później, korzystając z książek Co to znaczy... oraz Co to znaczy po raz drugi..., rozgryzali znaczenie niektórych związków frazeologicznych. A na zakończenie wykonali kaktusy — oręż Detektywa Pozytywki w walce ze złoczyńcami.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Moi goście – uczniowie klasy III ze Szkoły Podstawowej w Ropicy Polskiej Uczniowie układają puzzle przedstawiające Detektywa  Pozytywkę 1 Uczniowie układają puzzle przedstawiające Detektywa  Pozytywkę 2 Kilka słów o Grzegorzu Kasdepke – prezentacja multimedialna Kilka słów o Grzegorzu Kasdepke – prezentacja multimedialna Interaktywna gra ze strony detektywpozytywka.pl 1 Interaktywna gra ze strony detektywpozytywka.pl 2 Interaktywna gra ze strony detektywpozytywka.pl 3 Praca plastyczna Gotowe kaktusy oręż detektywa Pozytywki


13 listopada — szóste spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”

Psy uwielbiają tropić, dlatego czasami wygląda to tak, jakby ciągle czegoś szukały. Psi świat to kraina zapachów i postrzeganie otaczającej rzeczywistości przede wszystkim poprzez węch. Na kolejnych warsztatach z bajkodogoterapii rozmawialiśmy właśnie o szukaniu, bowiem pani Anna Cetnarowicz czytała dzieciom O psie, który szukał Joanny Guszty. „Przebierając swoimi trzema tylko łapkami, spieszył przez miasto z nosem przy chodniku, wąchał i wąchał, ale nie mógł dowąchać się tego, czego szukał”. Czego szukał bohater i czy udało mu się to znaleźć? Ciekawych czytelników zapraszamy do lektury. Jak dobry węch ma pies i jak go wykorzystuje? O tym mogły się przekonać dzieci podczas zabawy z Celestrą — suczką rasy husky syberyjski. Bardzo ważne jest, by umieć właściwie odczytać sygnały, jakie wysyła do nas pies. Niestety, nie potrafi powiedzieć, czy jest szczęśliwy, przestraszony, czy zły. Wie jednak, jak przekazać to, co czuje za pomocą niewerbalnych znaków i robi to, używając swojego ciała. Gdy będziemy rozumieć „psią mowę”, nic nam się nie stanie. Pani Anna nauczyła dzieci, że jest szereg komunikatów, które w psim języku oznaczają „odejdź stąd” — podkulanie ogona, zjeżenie sierści, szczerzenie zębów, warczenie. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, co robić w razie ataku niebezpiecznego psa. Na zakończenie warsztatów kilkakrotnie przećwiczyli pozycję żółwia — najlepszy sposób obrony przed agresywnym zwierzęciem.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Kolejne spotkanie z bajkodogoterapii przywitanie uczniów z Celestrą  1 Kolejne spotkanie z bajkodogoterapii przywitanie uczniów z Celestrą  2 Pani Ania czyta książkę „O psie, który szukał” 1 Pani Ania czyta książkę „O psie, który szukał” 2 Pani Ania czyta książkę „O psie, który szukał” 3 Jak szuka pies Celestra szuka maskotki Celestra – szuka, w której misce ukryty jest przysmak Ence pence w której ręce jest ser ? 1 ence pence w której ręce jest ser ? 2 Pani Ania mówi dzieciom po czym poznać, że pies ma złe zamiary 1 Pani Ania mówi dzieciom po czym poznać, że pies ma złe zamiary 2 Duży pies może nas przewrócić  Pani Ania tłumaczy jak bronić się przed agresywnym psem Pani Ania tłumaczy jak bronić się przed agresywnym psem uczniowie ćwiczą pozycję żółwia uczniowie ćwiczą pozycję żółwia


13 listopada — Dziewiętnaste spotkanie Klubu Małego Czytelnika

Aby uzyskać więcej informacji kliknij tutaj...

13 listopada — Dziewiętnaste spotkanie Klubu Małego Czytelnika

plakat

Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Małego Czytelnika, które się odbędzie
13.11.2015 r. o godz. 16.00 w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży MBP w Gorlicach (sala 9)


10 listopada — Album podsumowujący projekt „Bitwa gorlicka 2.0”

W maju 2015 r. obchodziliśmy setną rocznicę bitwy pod Gorlicami. Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela w Gorlicach włączyła się do obchodów tego ważnego, historycznego wydarzenia. Dzięki udziałowi w programie „100-lecie I wojny światowej”, którego organizatorami są Małopolski Instytut Kultury i Województwo Małopolskie, w gorlickiej Bibliotece wykiełkował pomysł, jak upamiętnić wydarzenia, które sto lat temu wstrząsnęły historią ziemi gorlickiej. Tak powstał projekt „Bitwa gorlicka 2.0”, który w swym założeniu jest grą aktywizującą intelektualnie i twórczo. Projekt to także reinterpretacja tradycyjnego podejścia do uroczystości o charakterze historycznym, składa się bowiem nie z jednego, lecz z cyklu wydarzeń skierowanych do młodzieży, dzieci, dorosłych i seniorów. Formuła została tak dobrana, aby każde z pięciu zaplanowanych aktywności było powiązane z poprzednim, razem stanowiąc spójny, jednolity tematycznie projekt. Uczestnicy, którzy brali z nami udział w obchodach organizowanych przez gorlicką Bibliotekę, sprawdzili swoją wiedzę historyczną w teście, przy pomocy tabletów rozwiązali zadania podczas questu, zobaczyli, jak wyglądały Gorlice po bitwie 2 maja 1915 r., odwiedzili cmentarz wojenny, gdzie przedzierzgnęli się w fotografów, wystąpili także jako artyści podczas wernisażu własnych prac. Finałem tych działań jest publikacja, która w formie albumu przybliża całość projektu „Bitwa gorlicka 2.0”, realizowanego w MBP w Gorlicach od kwietnia do listopada 2015 r.
6 listopada — piąte spotkanie w ramach projektu Na psa urok

„W górach mieszka wielki ptak, to jest Polski naszej znak”. Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią? Ojczyzna, patriotyzm, niepodległość — to dla dzieci bardzo trudne słowa, jednak uczniowie klasy 1a z Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 w Gorlicach doskonale wiedzą, jakie są polskie symbole narodowe (flaga, godło, hymn) i co oznaczają. Na warsztatach z bajkodogoterapii, prowadzonych przez panią Annę Cetnarowicz, dzieci obejrzały film Polak Mały, przygotowany przez Instytut Pamięci Narodowej, mówiący o polskich symbolach narodowych. Minitestem była zabawa prawda-fałsz, a kto najlepiej rozwiązał zagadki, w nagrodę mógł przećwiczyć z Celestrą — suczką rasy husky syberyjski — poznane na poprzednich zajęciach komendy. Dzieci w grupach układały puzzle, a gdy wszystkie obrazki zostały ułożone, na uczniów czekała niespodzianka — legendę O Lechu, Czechu i Rusie przeczytał burmistrz — Rafał Kukla. Na zakończenie odbyła się zabawa kością, połączona z recytacją Katechizmu polskiego dziecka Władysława Bełzy. Zbliża się 11 listopada — Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji uczniowie wręczyli burmistrzowi biało-czerwone kotyliony, a za aktywny udział z zajęciach otrzymali kolorowanki i słodki upominek.
Kolejne spotkanie odbędzie się 13 listopada 2015 r., o godz. 9.00, w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Na warsztatach z bajkodogoterapii dzieci oglądają film „Polak Mały” 1 Na warsztatach z bajkodogoterapii dzieci oglądają film „Polak Mały” 2 Uczniowie układają puzzle 1 Uczniowie układają puzzle 2 Uczniowie układają puzzle 3 Uczniowie układają puzzle 4 Pan Burmistrz Rafał Kukla czyta Legendę o Lechu, Czechu i Rusie Dzieci i pies na zajęciach Pan Burmistrz Rafał Kukla czyta Legendę o Lechu, Czechu i Rusie Mini test wiedzy o polskich symbolach narodowych Uczniowie wręczają burmistrzowi kotyliony Niespodzianka dla Pana burmistrza od uczniów klasy I i Pani Dyrektor  z MZS nr 4 -1 Niespodzianka dla Pana burmistrza od uczniów klasy I i Pani Dyrektor  z MZS nr 4 -2 Burmistrz rozdaje dzieciom patriotyczne kolorowanki Pamiątkowe zdjęcie z burmistrzem 1 Pamiątkowe zdjęcie z burmistrzem 2


6 listopada 2015 r. — „Oprowadzone miasto” — czwarty spacer

Początek listopada sprzyja przemyśleniom, jest to czas zadumy, wspomnień, powrotów do przeszłości. Cyprian Kamil Norwid powiedział: „Przeszłość to dziś — tylko cokolwiek dalej”. W ten czas nostalgii idealnie wpisał się spacer historyczny, na który zaprosiliśmy członków klubu Nad Lipą oraz członkinie Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Gorlickiej. Nawet pogoda wkomponowała się w ten pejzaż pełen zadumy. Melancholijna aura spowitej mgłą gorlickiej starówki zdawała się wydobywać echa tych dni grozy. Wędrując po miejscach zniszczonych przez wojenną pożogę, uczestnicy podróży do miejsc pamięci słuchali fragmentów pamiętników kronikarzy, świadków wydarzeń, oglądali zdjęcia z krajobrazu po bitwie, a także dzielili się refleksjami i wspomnieniami, w których przeplatały się I i II wojna światowa.
Jak pisała Wisława Szymborska: „Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią się im płaci”. Uczestnicy „Oprowadzonego miasta” odwiedzili również cmentarz parafialny, będący w okresie walk główną redutą rosyjskiej obrony, by zatrzymać się przy pomniku Bronusia Nowaka, dziewięcioletniego chłopca śmiertelnie ranionego odłamkiem szrapnela 21 marca 1915 roku, który dla gorliczan jest symbolem tragedii miasta z 1915 roku.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Seniorzy na ulicy 3 Maja w Gorlicach Uczestnicy porównują stan ulicy sprzed stu lat do dzisiejszego Wycieczka na dziedzińcu gorlickiego kościoła  Jedna z seniorek relacjonuje swoje wspomnienia  Wycieczka pod gorlickim ratuszem  Seniorzy na ulicy Piekarskiej porównują stan kamienic sprzed stu lat do dzisiejszego Pomnik nagrobny chłopca zabitego podczas bitwy gorlickiej


5 listopada — Szkolenie bibliotekarzy bibliotek publicznych powiatu gorlickiego

Miejska Biblioteka Publiczna w Gorlicach po raz drugi w tym roku zorganizowała szkolenie dla bibliotekarzy powiatu gorlickiego.

Dyrektor MBP Magdalena Miller powitała gości, przedstawiła pięcioro bibliotekarzy, którzy od miesiąca tworzą nowy Zespół Instruktorski i krótko omówiła kompetencje i zakresy zadań każdego z nich.

W pierwszej części spotkania uczestnicy wzięli udział w telekonferencji z Leszkiem Masadyńskim, autorem systemu SOWA. Celem szkolenia było doskonalenie pracy w systemie SOWA, z naciskiem na wykorzystywanie bardziej zaawansowanych funkcji oraz rozwiązywanie najczęstszych problemów i trudności, z jakimi zetknęli się bibliotekarze, pracując w SOWIE. Leszek Masadyński odpowiadał na szereg pytań skierowanych do niego wcześniej, a będących wynikiem ankiety przeprowadzonej przez MBP wśród bibliotekarzy bibliotek powiatu gorlickiego, udzielał także odpowiedzi na pytania padające na żywo z sali.

Nowa forma szkolenia sprawdziła się — bibliotekarze aktywnie uczestniczyli w szkoleniu, zadawali pytania i dyskutowali na temat działania systemu obsługującego wszystkie biblioteki naszego powiatu.

Prelegentem w drugiej części szkolenia była Anna Miodyńska, trenerka Małopolskiego Instytutu Kultury, koordynatorka programu „Kultura w rozwoju”. Wykład z elementami warsztatu dotyczył planowania oferty biblioteki na podstawie profilu odbiorcy/czytelnika. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób zaprojektować ofertę biblioteki, by spełniała oczekiwania wszystkich odbiorców. I tych stałych, i tych potencjalnych. Aby nasze działania były skuteczne, wg prelegentki powinniśmy krytycznie przyjrzeć się naszej ofercie oraz zdobyć wiedzę o „nowym odbiorcy” i o potrzebach odbiorcy „starego”. Sposobów badania potrzeb czytelników jest wiele: ankiety, rozmowy, obserwacje otoczenia (udział w lokalnych wydarzeniach, wizyty w innych bibliotekach itp.), analizy danych i dokumentów, pytania badawcze zadawane czytelnikom podczas rozmowy.

Wszystkim bibliotekarzom powiatu gorlickiego serdecznie dziękujemy za aktywny udział w szkoleniu.

4 listopada — „Oprowadzone miasto” — trzeci spacer

„Wyszedłem przed dom na rynek — co za straszny widok: całe miasto w płomieniach, dym straszny, na rynku jak wymiótł, żywej duszy — pełno dziur od granatów, drzewa na rynku z konarów ogołocone” — tak zniszczone Gorlice opisuje ksiądz Bronisław Świeykowski. Wciąż można tu zobaczyć ślady historii, która na stałe splotła się z losami mieszkańców miasta. W fascynującą wycieczkę w przeszłość, z przewodnikiem i pomysłodawczynią spacerów — Urszulą Karasińską, wybrała się kolejna grupa. Uczniowie klasy 5a z Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 uczestniczyli w niezwykłej lekcji historii, w której przeszłość przeplatała się z teraźniejszością. Nim jednak odwiedzili 15 miejsc na gorlickiej starówce zniszczonych podczas działań wojennych, mogli zobaczyć materialne pamiątki po tych „dniach grozy”: bagnety wojsk walczących pod Gorlicami, łuski z pocisków do haubic, szrapneli, naboje karabinowe. Uzbrojeni w wiedzę i tablety, z wgranymi zdjęciami z epoki, wyruszyli na spacer historyczny. Trasa wiodła od ulicy 3 Maja poprzez rynek, Bazylikę Mniejszą, Muzeum PTTK z sgraffito „Żołnierze bitwy gorlickiej”, plac Dworzysko, cmentarz, gdzie na murze odnaleźli ślady po pociskach, aż po ulicę Stróżowską i Kromera. Identyfikując miejsca, słuchali oryginalnych fragmentów pamiętników dotyczących odwiedzanych obiektów, pisanych podczas oblężenia miasta, które konfrontowały uczniów z często nieznaną im historią miasta. Mamy nadzieję, że nie była to monotonna nauka jak z podręczników szkolnych, ale doświadczenie zachęcające do poznawania historii „małej ojczyzny”.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Wstęp do spaceru w gorlickiej bibliotece Uczestnicy spaceru przy wystawie o bitwie gorlickiej na holu MBP w Gorlicach Na ulicy 3 maja w Gorlicach Uczestnicy przy rynku Wycieczka wchodzi na dziedziniec gorlickiego kościoła  Przedgorlickim kościołem Wewnątrz gorlickiej bazyliki Wycieczka przy pomniku księdza Świeykowskiego Widok z kładki nad gorlickim rynkiem Młodzież porównuje obecny wygląd rynku do zdjęcia z okresu bitwy gorlickiej


4 listopada — Wierszowana kraina Brzechwy i Tuwima

„Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i pot z niej spływa: tłusta oliwa” — tak się zaczyna jeden z najbardziej znanych wierszy dla dzieci. Nim jednak na stację Biblioteka wjechał nasz pociąg, nasi mali goście, uczniowie drugiej klasy Szkoły Podstawowej w Ropicy Polskiej, obejrzeli prezentację multimedialną dotyczącą twórczości „poetów dziecięcej radości”, bowiem tematem zajęć były wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Ten i inne wiersze dzieci poznawały podczas podróży „lokomotywą” po Bibliotece. Pierwszą stacją była Wypożyczalnia dla Dzieci i Młodzieży, gdzie wstąpiliśmy, by się dowiedzieć, jak można się stać czytelnikiem Biblioteki. Gdy książki zostały już obejrzane, uczniowie udali się do Czytelni dla Dzieci, gdzie czekało na nich zadanie — dopasowywanie obrazków do tytułów wierszy. Poradzili sobie świetnie. Również literacki quiz nie sprawił im żadnej trudności. Później udaliśmy się do sali Odczytowej, gdzie mogliśmy się poczuć jak w kinie, oglądając na ekranie interaktywną wersję Lokomotywy Juliana Tuwima (jedną z najnowszych aplikacji dostępnych w iPadach, które otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”). Na zakończenie naszej podróży z kółek origami powstały wspaniałe lokomotywy i kolorowe wagony.

Fotografie:  © MBP Gorlice
Moi mali goście uczniowie klas drugich  z Ropicy Polskiej Rozdanie materiałów - obrazków z wierszy Brzechwy i Tuwima  Praca w grupach, dopasowywanie obrazków do tytułów wierszy Praca w grupach, dopasowywanie obrazków do tytułów wierszy Praca w grupach, dopasowywanie obrazków do tytułów wierszy Praca w grupach, dopasowywanie obrazków do tytułów wierszy Prezentacja multimedialna  o poetach dziecięcej radości Quiz ze znajomości wierszy Interaktywna „Lokomotywa” Tuwima najnowsza z  aplikacji dostępnych w iPadach Uczniowie wykonują lokomotywę z kółek origami Uczniowie wykonują lokomotywę z kółek origami