Mamy dla Państwa filmiki instruktażowe, które pomogą sprawnie korzystać z platformy IBUK Libra.
Przypominamy, że w Bibliotece mogą Państwo uzyskać kody PIN uprawniające do uzyskania dostępu
do Małopolskiego Zasobu Cyfrowego, w którym można bezpłatnie przeczytać ponad 2000 książek.
Kody są dostępne w Czytelni Komputerowej (ul. Jagiełły 1, I piętro, sala 7).
Dołącz do IBUK Libra — rejestracja i logowanie dla posiadaczy kodów PIN
www.youtube.com/watch?v=LWWktdghscY
Funkcje platformy IBUK Libra
www.youtube.com/watch?v=p-DQnp1fvgI
Drodzy Czytelnicy,
od 28 do 31 grudnia 2015 r. z powodu choroby pracownika
FILIA MAGDALENA będzie NIECZYNNA
Za utrudnienia przepraszamy.
Kary za nieoddane w terminie książki będą anulowane.
Drodzy Czytelnicy,
Uprzejmie informujemy, że w okresie świąteczno-noworocznym
Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela
(gmach główny oraz trzy filie)
poza dniami ustawowo wolnymi od pracy będzie
NIECZYNNA
24 grudnia 2015 r. (w Wigilię)
Na podstawie art. 130 § 2 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. —
Kodeks pracy (DzU z 1998 r., nr 21, poz. 94 z późn. zm.), tj. odbiór dnia wolnego z tytułu święta przypadającego w sobotę 26 grudnia 2015 r.
2 stycznia 2016 r. (w sobotę).
Natomiast 31 grudnia 2015 r. (w Sylwestra) będzie czynna w godz. 9.00–14.00.
21 grudnia — Coraz bliżej święta…
„Dlaczego jest święto Bożego Narodzenia? Dlaczego wpatrujemy się w gwiazdę na niebie?” Tego dowiedzieli się uczniowie
klasy 1d z MZS nr 5 w Gorlicach, którzy w ten świąteczny czas zawitali do Czytelni dla Dzieci i Młodzieży. Pomimo że za
oknem nie widać białego puchu, w naszej Bibliotece uzbierało się go co niemiara. W trakcie zabawy ruchowej utoczyliśmy
wielką kulę śniegu (tak dużą, jak nasza chusta animacyjna). Po krótkiej pogadance na temat tradycji i obrzędów
bożonarodzeniowych mali artyści wykonali piękne choinki i „upiekli” świąteczny piernik. Gdy spotkanie dobiegało końca,
uczniowie złożyli mi życzenia świąteczne. Ja również wszystkim Czytelnikom życzę Wesołych Świąt!
16 grudnia — Biblioteka: dobre miejsce dla człowieka
O prawdziwości tych słów mogli się przekonać uczniowie Szkoły Podstawowej w Bieśniku, którzy w myśl hasła „Biblioteka zawsze
po drodze, nie mijam — wchodzę” odwiedzili naszą gorlicką książnicę. Młodzi czytelnicy wzięli udział w zajęciach przygotowanych
specjalnie dla nich.
Najpierw odwiedziła nas grupa starsza — uczniowie klas 4–6. Wizytę rozpoczęli od Wypożyczalni dla Dzieci i Młodzieży,
gdzie pani Ania zapoznała ich z księgozbiorem, wyjaśniając oznaczenia cyfrowe i literowe znajdujące się na grzbietach książek.
Poznali mnóstwo bibliotecznych tajemnic, niektórzy wypożyczyli ciekawe lektury (doskonałe na długie zimowe wieczory).
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Czytelni dla Dzieci. Tam obejrzeli prezentację multimedialną, z której się dowiedzieli,
jak szukać książek, korzystając z katalogów online. Następnie, za pomocą tabletów, wyszukali w bibliotecznym katalogu
informacji według różnych kryteriów (autor, tytuł, hasło przedmiotowe).
Skąd się biorą książki w bibliotece? Tego dowiedzieli się uczniowie klas 1–3. Obejrzeli prezentację
Droga książki — od pisarza do czytelnika. Zaprezentowałam im publikacje z puzzlami, szablonami, a także książki
grające i posiadające ruchome elementy. Uczniowie mieli również okazję poznać tablety, sprawdzić, jak działają aplikacje
edukacyjne i jak się czyta wirtualne książeczki w iPadach, które otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”.
10 grudnia — Architekci i historia — promocja książki i spotkanie autorskie z Januszem Sepiołem — relacja
W czwartkowy wieczór gościliśmy w Bibliotece Janusza Sepioła. I był to wieczór niezwykły, jak niezwykły jest jego bohater —
architekt, historyk sztuki, polityk, inicjator wielu działań i przedsięwzięć, np. budowy metra w Krakowie, akcji Książka i Róża, Małopolskich
Dni Dziedzictwa Kulturowego. Nasz gość wystąpił w dwóch, a nawet trzech odsłonach: jako współautor, jako autor i jako gorliczanin.
To już Witruwiuszowi zawdzięczamy słynną triadę architektoniczną — użyteczność, trwałość, piękno, co współcześnie
można przełożyć na formę, funkcję i konstrukcję. Cóż, gdyby wszystkie budynki spełniały tę — zdawać by się mogło
— prostą zasadę niepotrzebne byłyby anegdoty o architektach, jak choćby ta, że błędy lekarza kryje ziemia, błędy
kucharza — majonez, zaś błędy architekta — winobluszcz.
Polska piękna nie jest i winobluszcz powinien stać się naszą narodową rośliną. Mówi o tym coraz głośniej i na różne
sposoby młode pokolenie: Filip Springer w Wannie z kolumnadą, Ziemowit Szczerek w Siódemce, Marcin Wicha w Jak przestałem
kochać design. Ale przecież nie jest też w ruinie! Po 1989, jak po każdym przełomie, co w historii sztuki nowością nie jest —
tak bywało po wojnach, po przewrotach — Polska chciała mieć swoją nową architekturę, wyrażającą swobodę, ducha wolności
i nowoczesności. I wiele w tej dziedzinie dokonała. Do współpracy zaproszeni zostali architekci światowego formatu, np. Norman
Foster czy Daniel Libeskind, pojawiły się znaczące realizacje polskich pracowni architektonicznych.
O tym była pierwsza część spotkania, promująca album współautorstwa Janusza Sepioła Form Follows Freedom.
Architektura dla kultury w Polsce 2000+. Z dumą dodajemy — była to absolutna prapremiera tej książki w polskiej
wersji językowej (nieco wcześniej, w październiku, ukazała się wersja angielska).
W części drugiej mieliśmy okazję poznać Janusza Sepioła — erudytę, podróżnika, wnikliwego obserwatora
i błyskotliwego wyraziciela swoich obserwacji. Może i dobrze, że polityka zeszła w życiu Autora na drugi plan, jest nadzieja,
że zaowocuje to kolejnymi równie ciekawymi tekstami.
Książka bardzo osobista, skonstruowana w skrajnie subiektywny sposób. Swoisty spacerownik po architekturze,
widzianej oczami Janusza Sepioła i szkicowanej jego ręką. Bez wątpienia książka to architekta, także w warstwie językowej,
pełnej fasad, przepruć, tympanonów, kapiteli, brył. Dopiero w drugim planie historyka sztuki, co ją w swoisty sposób dopełnia
i „zmiękcza” spojrzenie inżyniera. Pozwala dostrzec detal, wdzięk materiału i barwy, grę świateł, a nawet nastrój chwili
kontemplacji opisywanego obiektu.
Ze szkiców składających się na tę książkę autor wybrał na czwartkowy wieczór opowieść o Stanisławie Noakowskim,
a przeczytany esej uzupełnił prezentacją jego rysunków.
I wreszcie — wątek gorlicki. W książce pojawiają się niejednokrotnie odwołania autora do rodzinnego miasta.
Jak chociażby w szkicu o Charlesie Voyseyu czy architekturze palladiańskiej. Nie bez związku z Voyseyem na ścianach
sali Pod Sową znalazła się dokumentacja gorlickiego kasyna i nie bez związku z Palladiem pokazaliśmy dwa kościoły —
bazylikę gorlicką pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i bazylikę wenecką San Giorgio Maggiore. Kasyno, piękny przykład architektury rezydencjonalnej inspirowanej Voyseyem,
czeka podobno śmierć techniczna. W ostatnich latach zniknęły w Gorlicach dwa inne piękne obiekty — secesyjna kamienica
przy rondzie, zastąpiona bryłą Ronda Center i cudowny przykład XIX wiecznej architektury industrialnej — odlewnia
w Gliniku, która ustąpiła miejsca blaszakowi o nazwie Majster. Czy dawne kasyno podzieli ich los?
10 grudnia — Architekci i historia — promocja książki i spotkanie autorskie z Januszem Sepiołem
Zapraszamy na spotkanie z Januszem Sepiołem i promocję książki Architekci i historia.
10 grudnia 2015 r. (czwartek) godz. 18.00, sala Pod Sową Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Stanisława Gabryela w Gorlicach
10 grudnia – Dwudzieste spotkanie Klubu Małego Czytelnika
10 grudnia – Dwudzieste spotkanie Klubu Małego Czytelnika
Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Małego Czytelnika, które się odbędzie
10.12.2015 r. o godz. 16.00
w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży MBP w Gorlicach (sala 9)
2, 9 grudnia — Lokomotywa Juliana Tuwima
„Pakuj walizki i ruszaj w drogę…”, w świat książek, bajek i wierszyków, najlepiej biblioteczną lokomotywą. Do
literackiej podróży zaprosiłyśmy uczniów klasy 1a i 1b z Zespołu Szkół w Stróżówce. Zajęcia w całości
poświęciłyśmy ulubionemu przez dzieci poecie — Julianowi Tuwimowi. Zanim udaliśmy się do „Tuwimowej
krainy”, gdzie ptaki zakładają radio, po szynach pędzi lokomotywa, a pewien słoń ma kłopoty z pamięcią,
przedstawiłyśmy w formie prezentacji biografię autora. Później nasi mali goście mogli się poczuć jak w kinie,
oglądając na ekranie interaktywną wersję Lokomotywy (jedną z najnowszych aplikacji dostępnych w iPadach,
które otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”). Dzieci miały także za zadanie połączyć
obrazki z tytułami wierszy Tuwima oraz rozwiązać literacki quiz. Dodatkowo najmłodsi czytelnicy wykonali
wspaniałe lokomotywy z kolorowych kółek origami.
Przyłącz się do nas! Biblioteka po raz piąty bierze udział w akcji "Szlachetna Paczka". I Ty możesz pomóc.
Listę potrzebnych rzeczy dla wybranej przez nas Rodziny znajdziesz we wszystkich agendach Biblioteki.
Wspólnie możemy więcej!
Spraw, by potrzebujący mieli radosne Święta. Tak może się stać — dzięki Tobie!
Liczy się każdy dar, nie zwlekaj, już dziś zostań Darczyńcą!
Czekamy na Ciebie!
Razem zmieniajmy świat na lepsze! Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!
8 grudnia — Katalogi biblioteczne. Jak szukać informacji w bibliotece?
Biblioteki gromadzą różnorodne zbiory. Ich wielkość powoduje, że bibliotekarz i czytelnik musi dysponować jakimś narzędziem,
które umożliwi szybkie dotarcie do potrzebnego dokumentu. Takim pomocniczym aparatem służącym do wyszukiwania informacji
jest katalog, zarówno ten tradycyjny, jak i elektroniczny. Uczniowie czwartej klasy z Zespołu Szkół w Stróżówce wzięli udział
w zajęciach na temat katalogów bibliotecznych. Poznali ich rodzaje i zasady korzystania. Zaznajomili się także z nowymi pojęciami,
takimi jak: karta katalogowa, opis bibliograficzny, UKD i hasło przedmiotowe. Po części teoretycznej przyszedł czas na sprawdzenie
wiedzy w praktyce. Uczniowie wyszukiwali w katalogach on-line informacji na temat podanych pozycji. Szukali książek według
hasła przedmiotowego, z opisów katalogowych wypisywali nazwiska autorów i ilustratorów. Mamy nadzieję, że po dzisiejszych
zajęciach uczniowie wiedzą, jak korzystać z katalogów, a wszelkie oznaczenia cyfrowe i literowe znajdujące się na grzbietach
książek już ich nie zaskoczą.
4 grudnia — dziewiąte spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”
„Kiedy dziecko pod kołderką mocno śpi, o krainie Mikołaja czasem śni, gdzie marzenia spełnią się, każdy ma wszystko to, co tylko
chce, trzeba tylko grzecznym być przez cały rok”. Chyba każdy z nas marzył o wizycie świętego Mikołaja, który obdaruje nas tym,
czego tylko pragniemy. Na gwiazdkowe prezenty z niecierpliwością czeka chyba każdy z nas. Czekała też mała Hania.
„Skuliła się i pogrążyła w swoim ulubionym marzeniu — że obok niej leży pies, który ją ogrzewa. Niemal każdy pies
byłby odpowiedni, prawdę mówiąc. Bardzo by chciała mieć dużego psa, którego mogłaby przytulać, ale nawet mały
piesek wzbudziłby jej zachwyt”. I właśnie tuż przed świętami Bożego Narodzenia w domu Hani zamieszkał mały, słodki
szczeniaczek, którego dziewczynka nazwała Oskar. Co było dalej? Jaki prezent pod choinkę otrzymał piesek? Samotne święta Oskara
to książka z bestsellerowej serii autorstwa Holly Webb pt. „Zaopiekuj się mną”. Tę właśnie książkę przeczytał dzieciom na ostatnim
spotkaniu z bajkodogoterapii wyjątkowy gość — święty Mikołaj, który w psim zaprzęgu przejechał przez Gorlice i odwiedził Bibliotekę.
Przyniósł dzieciom ogromny worek prezentów. Mikołajowi towarzyszył wyjątkowy pomocnik — Celestra (suczka rasy husky syberyjki).
Oprócz słodyczy uczniowie dostali książkę Beaty Gawryluk Baltic. Pies, który płynął na krze. Ostatnie spotkanie było też okazją do
utrwalenia zdobytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie, przystrojeni w piękne mikołajowe czapki, chwalili się umiejętnościami
zdobytymi podczas zajęć z panią Anną Cetnarowicz. Teraz już wiedzą, jak wydawać określone komendy, odczytywać, co pies
mówi i jak bezpiecznie się z nim kontaktować.
Pies nie ocenia — pies akceptuje, pies nie oczekuje — pies daje, pies nie zabrania — pies pozwala, pies nie stawia
warunków — pies kocha nas bezwarunkowo, pies nie wyznacza reguł i granic.
Serdecznie dziękujemy Fundacji Beskidzka Zima i pani Annie Cetnarowicz za możliwość wzięcia udziału w projekcie
„Na psa urok” i zajęcia, podczas których uczniowie mogli się bawić, uczyć i rozwijać czytelnicze pasje.
Październik–listopad — Pociąg do książek. Pasowanie na czytelnika Miejskiej Biblioteki Publicznej
Pasowania na czytelników MBP dobiegły końca. Uczniów klas pierwszych z wszystkich gorlickich szkół
podstawowych zaprosiłam w wyjątkową podróż do krainy książek. Słynna lokomotywa z wiersza Juliana
Tuwima tym razem ciągnęła wagony nieco inne niż te, które pamiętamy z utworu, bowiem skład
pociągu tworzyli uczniowie. Nim jednak ruszyło nasze biblioteczne pendolino, trzeba było zakupić bilet, czyli
odgadnąć zagadki i z otrzymanych literek ułożyć hasło. A potem ruszyliśmy w drogę, zatrzymując się na trzech
stacjach. Na każdej z nich na uczniów czekało zadanie do wykonania. Nasz pierwszy przystanek wypadł „w świecie książki”.
Po krótkiej pogadance zaprezentowałam im ciekawe publikacje znajdujące się w czytelni. Uczniowie poznali mnóstwo
małych i dużych książkowych tajemnic, a po chwili nasz pociąg ruszył na kolejną stację — „zniszczone piękno”.
Na niej znajdowały się same zniszczone, poplamione woluminy. Dzieci dowiedziały się, czego nie należy robić z książką.
Po krótkim egzaminie z zasad zachowania w bibliotece i poszanowania drukowanych publikacji na uczniów
czekał ostatni przystanek — „jaka to bajka”. By zostać czytelnikiem, uczniowie musieli zmierzyć się z literackimi
zagadkami sprawdzającymi znajomość baśni, bajek i wierszy. Potem przyszedł czas na uroczyste pasowanie.
Na pamiątkę wtajemniczenia w świat pasjonujących lektur każdy otrzymał dyplom i zakładkę do książek.
Wszystkim naszym nowym czytelnikom życzymy, aby książki odkryły przed nimi świat tajemnic, przygód,
niezwykłych emocji i wiedzy. Zapraszamy do naszej Biblioteki. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie.
W pasowaniu na czytelnika wzięły udział następujące klasy:
27 listopada — ósme spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”
„No, to czas na nas, piesku — Wojtek poklepał rudy łeb. Teraz im pokażemy, co potrafią wierne kundle!
I Kaktus, z wywieszonym różowym jęzorem, z rozwianym włosem i merdającym ogonem, zaczął
pokonywać kolejne przeszkody”. To fragment książki Barbary Gawryluk pt. Kaktus, szukaj!, którą czytała
pani Anna Cetnarowicz na kolejnym spotkaniu w ramach projektu „Na psa urok”. Wystawa psów rasowych
to swoisty konkurs piękności — każdy zwierzak musi być odpowiednio przygotowany. Zadanie polega na
wykonaniu wydawanych i ocenianych przez sędziego poleceń. Podstawowe figury, które powinien znać
i wykonać każdy prezenter, to: prowadzenie psa po prostej, po okręgu lub trójkącie (sędzia może
wtedy zmienić miejsce, z którego obserwuje prezentera z psem), litera „T”, litera „L”, ósemka. Czasem
zadania są trudniejsze — sędzia może poprosić o zrobienie dwóch figur, jedna po drugiej, np. trójkąta
i litery „L”. Prezentacji psa należy dokonać tak, aby go sobą nie zasłonić. Dodatkowo zwierzę musi być
pierwsze od strony sędziego, co dla niewprawionego prezentera może być bardzo trudne. O tym, jakie jest
to skomplikowane mogli się przekonać uczestnicy warsztatów z bajkodogoterapii prowadzonych przez panią
Annę Cetnarowicz, sędziego kynologicznego, która również ocenia psy na wystawach. Uczniowie wcielali się
w rolę młodych prezenterów, a ich zadaniem było jak najlepsze zaprezentowanie Enigmy (suczka rasy husky
syberyjski). Uczyli się, jak wykonać literę „L” i literę „T”, prowadzili też Enigmę przez zaimprowizowany tor
przeszkód. Kto najlepiej zdał egzamin na młodego prezentera, ten mógł w nagrodę udekorować Enigmę medalem.
26 listopada — „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę” — warsztaty z programowania
Programowanie. Jakie to proste i fascynujące zarazem. Jest to nie tylko świetna zabawa,
lecz także wartościowa i pożądana umiejętność. Przekonali się o tym uczniowie klasy 3c
z Miejskiego Zespołu Szkół nr 5 oraz klasy 1b z Miejskiego Zespołu Szkół nr 6 w Gorlicach.
W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gorlicach odbyły się interaktywne warsztaty z programowania
z wykorzystaniem robotów Finch. To wszystko w ramach projektu „Link do przyszłości.
Zaprogramuj swoją karierę”. Młodzi programiści dowiedzieli się, czym jest kodowanie i jaka
wiąże się z nim przyszłość. Na rozgrzewkę „sterowali” zamienioną w robota panią, która prowadziła zajęcia.
Poznali zasady programowania w środowisku Scratch, stworzyli pierwsze aplikacje, układając komputerowe
puzzle, a następnie wymyślili aplikację do sterowania i rozegrali wyścig własnoręcznie zaprogramowanymi
robotami Finch. Projekt, do którego zakwalifikowała się Biblioteka, był realizowany przez Fundację Rozwoju
Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Osoby zainteresowane
tematyką kodowania i uczestnictwem w podobnych warsztatach prosimy o zgłaszanie się do Czytelni dla Dzieci
i Młodzieży MBP w Gorlicach.
21 listopada — I Festiwal Łemkowskiej Autorskiej Twórczości — „Młoda Łemkowyna”
W imieniu organizatorów zapraszamy na I Festiwal Łemkowskiej Autorskiej Twórczości —
„Młoda Łemkowyna”
21 listopada 2015 r., godz. 15.00, Gorlickie Centrum Kultury
20 listopada — siódme spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”
Jaki jest pies, każdy widzi: błyszczące oczy, długi język, wilgotny nos i merdający ogon, jednak różnorodność ras
jest ogromna. Psy to niezwykłe zwierzęta, zapewniają towarzystwo, wsparcie oraz nieograniczone pokłady miłości
i zaufania. Posiadanie psa to jednak nie tylko przyjemność z towarzystwa przyjaciela, lecz także obowiązek.
„Po co nam ten kłopot?” — pytają dorośli, często zamęczani przez własne pociechy prośbami o psa.
„To nie kłopot” — to prawdziwa przygoda! Na kolejnych warsztatach z bajkodogoterapii pani Anna
Cetnarowicz czytała dzieciom książkę Anny Jankowskiej Czego dzieci mogą nauczyć się od zwierząt.
Zwierzęta mogą być wspaniałymi nauczycielami. Każde ma w sobie coś wyjątkowego i może uczyć człowieka,
zwłaszcza dziecko, które dopiero poznaje świat wszystkimi zmysłami, kształtuje swoją osobowość i wrażliwość.
Psy służą w wojsku, policji, są wykorzystywane jako ratownicy czy terapeuci. Psia pomoc jest nieoceniona
dla osoby niewidomej lub poruszającej się na wózku inwalidzkim. Zwierzęta te potrafią otworzyć drzwi,
przynieść parasol, zdjąć skarpetki czy czapkę. Pomagają wstać i ponownie usiąść na wózku inwalidzkim
oraz bezpiecznie wrócić do domu. Uczniowie poznali kilka przysłów o psach, dowiedzieli się, jak wyliczyć,
ile lat ludzkich ma ich czworonożny przyjaciel oraz jak mu podziękować. Rozmawiali też o wilkach.
Stworzyli watahę, poznali zwyczaje wilczej rodziny oraz przekonali się, w jaki sposób wilki komunikują
się ze sobą i jak się poruszają w stadzie.
19 listopada — Muzyka w obrazach — projekty okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki
Co do tego, że Tadeusz Łuczejko jest artystą, i to wszechstronnym,
ci, którzy go znają, nie mają wątpliwości. Sam nie tworzy wokół siebie artystowskiego nimbu,
pozostając — mimo swego ogromnego dorobku i wielu znaczących sukcesów — człowiekiem skromnym,
otwartym i posiadającym ogromne poczucie humoru. O interdyscyplinarnych możliwościach dyrektora artystycznego
festiwalu Ambient przekonała się publiczność zgromadzona w czwartek 19 listopada 2015 r. w Sali Pod Sową.
Choć wydarzenie nosiło nazwę Muzyka w obrazach, kolejność słów mogłaby być w tym tytule odwrócona, bowiem
Tadeusz Łuczejko porusza się w obu tych obszarach z wirtuozerską dezynwolturą.
Wernisaż rozpoczął się koncertem muzyki elektronicznej udowadniającym, że mamy do czynienia
z artystą poruszającym się równie dobrze w sferze dźwięku, jak i obrazu. Muzyce prezentowanej przez
Autora towarzyszyły animacje doskonale oddające nastrój dźwięków rozbrzmiewających w sali.
Po zakończeniu koncertu publiczność rozpierzchła się po obu piętrach Biblioteki,
by podziwiać projekty okładek albumów muzycznych autorstwa Tadeusza Łuczejki.
Tych, którzy nie mogli być z nami tego wieczoru zapraszamy do zwiedzania wystawy w galerii
Na Piętrach MBP w Gorlicach w godzinach pracy Biblioteki. Warto.
19 listopada — Muzyka w obrazach — projekty okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki
Zapraszamy na otwarcie wystawy okładek płyt autorstwa Tadeusza Łuczejki,
które odbędzie się 19 listopada 2015 r. (czwartek), o godz. 18.00 w galerii Na Piętrach Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Stanisława Gabryela w Gorlicach.
Wernisażowi będzie towarzyszył koncert muzyki elektronicznej w wykonaniu autora.
18 listopada — O twórczości Grzegorza Kasdepke
„Życie to jedna wielka zagadka, która stale nam wszystkim płata nie lada figle” — tak mówi Detektyw
Pozytywka, sympatyczny bohater kryminałów dla dzieci autorstwa Grzegorza Kasdepke. Właściciel agencji
Różowe Okulary potrafi rozwiązać każdą, najtrudniejszą nawet zagadkę. Uczniowie trzeciej klasy Szkoły
Podstawowej w Ropicy Polskiej, którzy odwiedzili Czytelnię dla Dzieci, mieli okazję sprawdzić się w roli
detektywów. Poznawali twórczość Grzegorza Kasdepke, autora wielu książkowych bestsellerów (w tym
serii o Detektywie Pozytywce) i chyba najpoczytniejszego pisarza dziecięcego w Polsce. Po obejrzeniu
prezentacji multimedialnej i wywiadu z pisarzem przyszedł czas na intelektualną rozrywkę. Idąc tropem
bohatera powieści, wspólnie rozwiązywali zagadki kryminalne. Pomocą posłużyły książki: Detektyw Pozytywka,
Nowe kłopoty detektywa Pozytywki, Wakacje detektywa Pozytywki. Później, korzystając
z książek Co to znaczy... oraz Co to znaczy po raz drugi..., rozgryzali znaczenie niektórych związków frazeologicznych.
A na zakończenie wykonali kaktusy — oręż Detektywa Pozytywki w walce ze złoczyńcami.
13 listopada — szóste spotkanie w ramach projektu „Na psa urok”
Psy uwielbiają tropić, dlatego czasami wygląda to tak, jakby ciągle czegoś szukały. Psi świat to kraina zapachów i postrzeganie otaczającej
rzeczywistości przede wszystkim poprzez węch. Na kolejnych warsztatach z bajkodogoterapii rozmawialiśmy właśnie o szukaniu, bowiem
pani Anna Cetnarowicz czytała dzieciom O psie, który szukał Joanny Guszty. „Przebierając swoimi trzema tylko łapkami, spieszył przez miasto
z nosem przy chodniku, wąchał i wąchał, ale nie mógł dowąchać się tego, czego szukał”. Czego szukał bohater i czy udało mu się to znaleźć?
Ciekawych czytelników zapraszamy do lektury. Jak dobry węch ma pies i jak go wykorzystuje? O tym mogły się przekonać dzieci podczas
zabawy z Celestrą — suczką rasy husky syberyjski. Bardzo ważne jest, by umieć właściwie odczytać sygnały, jakie wysyła do nas pies.
Niestety, nie potrafi powiedzieć, czy jest szczęśliwy, przestraszony, czy zły. Wie jednak, jak przekazać to, co czuje za pomocą
niewerbalnych znaków i robi to, używając swojego ciała. Gdy będziemy rozumieć „psią mowę”, nic nam się nie stanie.
Pani Anna nauczyła dzieci, że jest szereg komunikatów, które w psim języku oznaczają „odejdź stąd” — podkulanie ogona,
zjeżenie sierści, szczerzenie zębów, warczenie. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, co robić w razie ataku niebezpiecznego psa.
Na zakończenie warsztatów kilkakrotnie przećwiczyli pozycję żółwia — najlepszy sposób obrony przed agresywnym zwierzęciem.
13 listopada — Dziewiętnaste spotkanie Klubu Małego Czytelnika
Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Małego Czytelnika, które się odbędzie
13.11.2015 r. o godz. 16.00
w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży MBP w Gorlicach (sala 9)
10 listopada — Album podsumowujący projekt „Bitwa gorlicka 2.0”
W maju 2015 r. obchodziliśmy setną rocznicę bitwy pod Gorlicami. Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela w Gorlicach włączyła
się do obchodów tego ważnego, historycznego wydarzenia. Dzięki udziałowi w programie „100-lecie I wojny światowej”, którego organizatorami
są Małopolski Instytut Kultury i Województwo Małopolskie, w gorlickiej Bibliotece wykiełkował pomysł, jak upamiętnić wydarzenia,
które sto lat temu wstrząsnęły historią ziemi gorlickiej. Tak powstał projekt „Bitwa gorlicka 2.0”, który w swym założeniu jest grą
aktywizującą intelektualnie i twórczo. Projekt to także reinterpretacja tradycyjnego podejścia do uroczystości o charakterze historycznym,
składa się bowiem nie z jednego, lecz z cyklu wydarzeń skierowanych do młodzieży, dzieci, dorosłych i seniorów.
Formuła została tak dobrana, aby każde z pięciu zaplanowanych aktywności było powiązane z poprzednim, razem stanowiąc spójny, jednolity tematycznie projekt.
Uczestnicy, którzy brali z nami udział w obchodach organizowanych przez gorlicką Bibliotekę, sprawdzili swoją wiedzę historyczną w teście,
przy pomocy tabletów rozwiązali zadania podczas questu, zobaczyli, jak wyglądały Gorlice po bitwie 2 maja 1915 r., odwiedzili cmentarz wojenny,
gdzie przedzierzgnęli się w fotografów, wystąpili także jako artyści podczas wernisażu własnych prac. Finałem tych działań jest publikacja,
która w formie albumu przybliża całość projektu „Bitwa gorlicka 2.0”, realizowanego w MBP w Gorlicach od kwietnia do listopada 2015 r.
Bitwa Gorlicka 2.0 album (pdf — rozmiar 17 MB)
6 listopada — piąte spotkanie w ramach projektu Na psa urok
„W górach mieszka wielki ptak, to jest Polski naszej znak”. Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują
czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią? Ojczyzna, patriotyzm,
niepodległość — to dla dzieci bardzo trudne słowa, jednak uczniowie klasy 1a z Miejskiego Zespołu Szkół
nr 4 w Gorlicach doskonale wiedzą, jakie są polskie symbole narodowe (flaga, godło, hymn)
i co oznaczają. Na warsztatach z bajkodogoterapii, prowadzonych przez panią Annę Cetnarowicz,
dzieci obejrzały film Polak Mały, przygotowany przez Instytut Pamięci Narodowej, mówiący o polskich
symbolach narodowych. Minitestem była zabawa prawda-fałsz, a kto najlepiej rozwiązał zagadki,
w nagrodę mógł przećwiczyć z Celestrą — suczką rasy husky syberyjski — poznane
na poprzednich zajęciach komendy. Dzieci w grupach układały puzzle, a gdy wszystkie obrazki zostały
ułożone, na uczniów czekała niespodzianka — legendę O Lechu, Czechu i Rusie przeczytał
burmistrz — Rafał Kukla. Na zakończenie odbyła się zabawa kością, połączona z recytacją Katechizmu
polskiego dziecka Władysława Bełzy. Zbliża się 11 listopada — Narodowe Święto Niepodległości.
Z tej okazji uczniowie wręczyli burmistrzowi biało-czerwone kotyliony, a za aktywny udział
z zajęciach otrzymali kolorowanki i słodki upominek.
Kolejne spotkanie odbędzie się 13 listopada 2015 r., o godz. 9.00, w Czytelni dla Dzieci i Młodzieży.
6 listopada 2015 r. — „Oprowadzone miasto” — czwarty spacer
Początek listopada sprzyja przemyśleniom, jest to czas zadumy, wspomnień, powrotów do przeszłości.
Cyprian Kamil Norwid powiedział: „Przeszłość to dziś — tylko cokolwiek dalej”. W ten czas nostalgii idealnie
wpisał się spacer historyczny, na który zaprosiliśmy członków klubu Nad Lipą oraz członkinie
Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Gorlickiej. Nawet pogoda wkomponowała się w ten pejzaż pełen zadumy.
Melancholijna aura spowitej mgłą gorlickiej starówki zdawała się wydobywać echa tych dni grozy. Wędrując
po miejscach zniszczonych przez wojenną pożogę, uczestnicy podróży do miejsc pamięci słuchali fragmentów
pamiętników kronikarzy, świadków wydarzeń, oglądali zdjęcia z krajobrazu po bitwie, a także dzielili się refleksjami
i wspomnieniami, w których przeplatały się I i II wojna światowa.
Jak pisała Wisława Szymborska: „Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią się im płaci”.
Uczestnicy „Oprowadzonego miasta” odwiedzili również cmentarz parafialny, będący w okresie walk
główną redutą rosyjskiej obrony, by zatrzymać się przy pomniku Bronusia Nowaka, dziewięcioletniego
chłopca śmiertelnie ranionego odłamkiem szrapnela 21 marca 1915 roku, który dla gorliczan jest symbolem
tragedii miasta z 1915 roku.
5 listopada — Szkolenie bibliotekarzy bibliotek publicznych powiatu gorlickiego
Miejska Biblioteka Publiczna w Gorlicach po raz drugi w tym roku zorganizowała szkolenie dla bibliotekarzy
powiatu gorlickiego.
Dyrektor MBP Magdalena Miller powitała gości, przedstawiła pięcioro bibliotekarzy, którzy od miesiąca
tworzą nowy Zespół Instruktorski i krótko omówiła kompetencje i zakresy zadań każdego z nich.
W pierwszej części spotkania uczestnicy wzięli udział w telekonferencji z Leszkiem Masadyńskim, autorem systemu
SOWA. Celem szkolenia było doskonalenie pracy w systemie SOWA, z naciskiem na wykorzystywanie bardziej
zaawansowanych funkcji oraz rozwiązywanie najczęstszych problemów i trudności, z jakimi zetknęli się bibliotekarze,
pracując w SOWIE. Leszek Masadyński odpowiadał na szereg pytań skierowanych do niego wcześniej, a będących
wynikiem ankiety przeprowadzonej przez MBP wśród bibliotekarzy bibliotek powiatu gorlickiego, udzielał także
odpowiedzi na pytania padające na żywo z sali.
Nowa forma szkolenia sprawdziła się — bibliotekarze aktywnie uczestniczyli w szkoleniu, zadawali pytania i dyskutowali
na temat działania systemu obsługującego wszystkie biblioteki naszego powiatu.
Prelegentem w drugiej części szkolenia była Anna Miodyńska, trenerka Małopolskiego Instytutu Kultury,
koordynatorka programu „Kultura w rozwoju”. Wykład z elementami warsztatu dotyczył planowania oferty biblioteki
na podstawie profilu odbiorcy/czytelnika. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób zaprojektować ofertę biblioteki,
by spełniała oczekiwania wszystkich odbiorców. I tych stałych, i tych potencjalnych. Aby nasze działania były
skuteczne, wg prelegentki powinniśmy krytycznie przyjrzeć się naszej ofercie oraz zdobyć wiedzę o „nowym odbiorcy”
i o potrzebach odbiorcy „starego”. Sposobów badania potrzeb czytelników jest wiele: ankiety, rozmowy, obserwacje
otoczenia (udział w lokalnych wydarzeniach, wizyty w innych bibliotekach itp.), analizy danych i dokumentów, pytania
badawcze zadawane czytelnikom podczas rozmowy.
Wszystkim bibliotekarzom powiatu gorlickiego serdecznie dziękujemy za aktywny udział w szkoleniu.
4 listopada — „Oprowadzone miasto” — trzeci spacer
„Wyszedłem przed dom na rynek — co za straszny widok: całe miasto w płomieniach, dym straszny, na rynku jak
wymiótł, żywej duszy — pełno dziur od granatów, drzewa na rynku z konarów ogołocone” — tak zniszczone Gorlice
opisuje ksiądz Bronisław Świeykowski. Wciąż można tu zobaczyć ślady historii, która na stałe splotła się z losami
mieszkańców miasta. W fascynującą wycieczkę w przeszłość, z przewodnikiem i pomysłodawczynią spacerów —
Urszulą Karasińską, wybrała się kolejna grupa. Uczniowie klasy 5a z Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 uczestniczyli
w niezwykłej lekcji historii, w której przeszłość przeplatała się z teraźniejszością. Nim jednak odwiedzili 15 miejsc
na gorlickiej starówce zniszczonych podczas działań wojennych, mogli zobaczyć materialne pamiątki po tych
„dniach grozy”: bagnety wojsk walczących pod Gorlicami, łuski z pocisków do haubic, szrapneli, naboje karabinowe.
Uzbrojeni w wiedzę i tablety, z wgranymi zdjęciami z epoki, wyruszyli na spacer historyczny. Trasa wiodła od ulicy
3 Maja poprzez rynek, Bazylikę Mniejszą, Muzeum PTTK z sgraffito „Żołnierze bitwy gorlickiej”, plac Dworzysko,
cmentarz, gdzie na murze odnaleźli ślady po pociskach, aż po ulicę Stróżowską i Kromera. Identyfikując miejsca,
słuchali oryginalnych fragmentów pamiętników dotyczących odwiedzanych obiektów, pisanych podczas oblężenia
miasta, które konfrontowały uczniów z często nieznaną im historią miasta. Mamy nadzieję, że nie była to monotonna
nauka jak z podręczników szkolnych, ale doświadczenie zachęcające do poznawania historii „małej ojczyzny”.
4 listopada — Wierszowana kraina Brzechwy i Tuwima
„Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i pot z niej spływa: tłusta oliwa” — tak się zaczyna jeden
z najbardziej znanych wierszy dla dzieci. Nim jednak na stację Biblioteka wjechał nasz pociąg,
nasi mali goście, uczniowie drugiej klasy Szkoły Podstawowej w Ropicy Polskiej, obejrzeli prezentację
multimedialną dotyczącą twórczości „poetów dziecięcej radości”, bowiem tematem zajęć były wiersze
Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Ten i inne wiersze dzieci poznawały podczas podróży „lokomotywą”
po Bibliotece. Pierwszą stacją była Wypożyczalnia dla Dzieci i Młodzieży, gdzie wstąpiliśmy, by się
dowiedzieć, jak można się stać czytelnikiem Biblioteki. Gdy książki zostały już obejrzane, uczniowie
udali się do Czytelni dla Dzieci, gdzie czekało na nich zadanie — dopasowywanie obrazków do tytułów
wierszy. Poradzili sobie świetnie. Również literacki quiz nie sprawił im żadnej trudności. Później udaliśmy
się do sali Odczytowej, gdzie mogliśmy się poczuć jak w kinie, oglądając na ekranie interaktywną
wersję Lokomotywy Juliana Tuwima (jedną z najnowszych aplikacji dostępnych w iPadach, które
otrzymaliśmy w ramach projektu „Tablety w twojej bibliotece”). Na zakończenie naszej podróży
z kółek origami powstały wspaniałe lokomotywy i kolorowe wagony.